Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar zijn de vogels uit mijn tuin als 't donker begint te worden?

Overdag heb ik nl hèèl veel vogels in de tuin, helemaal nu omdat ik ze bijvoer tijdens de vorst en sneeuw en als 't een beetje donker gaat worden zijn ze spoorloos. Waar overnachten vogels in de koude winter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hangt van de soort vogel af.
Sommige vogels zijn kolonievogels, die roesten (zoals dat heet) met z'n allen in een paar bomen, veilig bij elkaar.
Veel vogels zoeken beschutting in struiken en dergelijke.
Winterkoninkjes zijn helemaal slim, die kruipen met zoveel mogelijk vogeltjes tegelijk in een nestkastje als ze de kans hebben (geeft geen garantie, na de vorige winter zag ik vrijwel geen winterkoninkjes meer en ik zie het nu ook somber in).
Een beschutte, veilige plek, uit de wind, vaak met meerdere tegelijk en liefst niet te ver van de plek waar ze de volgende ochtend weer kunnen eten om de vetreserves aan te vullen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die zoeken een beschut plaatsje op zoals in struiken en heggen.Er zijn er zelfs die overnachten in een broedkastje dat ergens aan de muur hangt.
Sommige gaan ook onder een stuk plaat zitten die wat schuin staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook wel in de bomen, dicht bij de stam, in de oksels van de takken/boom
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan verschuilen ze zich in bomen en de struiken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding