Waar zijn de vogels uit mijn tuin als 't donker begint te worden?

Overdag heb ik nl hèèl veel vogels in de tuin, helemaal nu omdat ik ze bijvoer tijdens de vorst en sneeuw en als 't een beetje donker gaat worden zijn ze spoorloos. Waar overnachten vogels in de koude winter?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hangt van de soort vogel af. Sommige vogels zijn kolonievogels, die roesten (zoals dat heet) met z'n allen in een paar bomen, veilig bij elkaar. Veel vogels zoeken beschutting in struiken en dergelijke. Winterkoninkjes zijn helemaal slim, die kruipen met zoveel mogelijk vogeltjes tegelijk in een nestkastje als ze de kans hebben (geeft geen garantie, na de vorige winter zag ik vrijwel geen winterkoninkjes meer en ik zie het nu ook somber in). Een beschutte, veilige plek, uit de wind, vaak met meerdere tegelijk en liefst niet te ver van de plek waar ze de volgende ochtend weer kunnen eten om de vetreserves aan te vullen.

Die zoeken een beschut plaatsje op zoals in struiken en heggen.Er zijn er zelfs die overnachten in een broedkastje dat ergens aan de muur hangt. Sommige gaan ook onder een stuk plaat zitten die wat schuin staat.

ook wel in de bomen, dicht bij de stam, in de oksels van de takken/boom

Dan verschuilen ze zich in bomen en de struiken

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100