Wij zijn op zoek naar een nieuwe locatie om te wonen en daar zouden we graag een kelder bij laten plaatsen.

Nu zijn de kosten voor een kelder al duur genoeg maar als dat in grondwater komt wordt het veel duurder.Nu zou ik graag de hoogte van het grondwater van een perceel willen achterhalen voordat we zijn gaan kijken. Is daar een mogelijkheid voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Het beste antwoord

Het schijnt met Google Earth mogelijk te zijn, om te zien hoeveel meter onder of boven ANP een plek is.
Weet zelf niet waar precies die optie zit, maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry , bedoel natuurlijk NAP
AWM
14 jaar geleden
Leuk bedacht, maar dat zegt helaas niets over het grondwaterpeil.
Ik woon onder NAP, en het grondwater stroomt gelukkig mijn huis niet binnen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als je een kelder wilt, misschien wel.
NAP is natuurlijk niet hetzelfde, maar als je er boven zit, lijkt het me dat je ook verder boven het grondwaterpeil zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Het grondwaterpeil wordt bepaald door waar het water vandaan komt, en welke ondoordringbare lagen op welke diepte onder de oppervlakte zitten. Ook in heuvels van 500 meter hoogte heb je grondwater. En dat kan best op slechts 3 meter onder de oppervlakte zitten.

Andere antwoorden (4)

Kijk eens eerst naar de link hieronder.
Daarna ben ik heel benieuwd of je plan dan nog doorzet.
Een grondwaterpeilmeting kun je door gespecialiseerde bedrijven laten doen, zoals www.bam.nl, maar die is niet 123-klaar, het peil kan variëren.
AWM
14 jaar geleden
Kijk hier is een beetje rond, er zal vast wel iets zijn met een kelder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kosten van een kelder kunnen heel erg mee vallen als je een prefab-kelder laat plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies
Het grondwaterpeil verander je weinig aan. Bovendien heb je ook nog met het stijgen en dalen van de rivieren te maken en met de val van regen/sneeuw/hagel. Het is niet erg moeilijk om met een fikse regenbui, zoals een week terug de kelder vol water te krijgen. Daarbij moet je inderdaad rekening houden met het feit op welke NAP hoogte je zit. Want hoe lager je zit, des te dichter zit je op het grondwater...

Daarbij moet je ook nog kijken hoe de afwatering van de gemeente is. Want als deze slecht is dan kun je er bijna van uit gaan dat het grondwaterpeil niet zo heel ver onder het grondoppervlak zit...

Dus je moet of op een plaats gaan zitten waar je erg ver van een rivier af zit en voldoende boven NAP. Of je moet ergens iets kopen, waar al een kelder in zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, ook jij maakt de vergissing dat het grondwaterpeil iets te maken heeft met NAP. Dat klopt niet. In de bergen hebben ze ook grondwater. Op de tibetaanse hoogvlakte ook. Ik de heuvels van Limburg is ook grondwater, ik weet niet hoe diep, maar ruim, heel erg ruim, boven NAP. Het enige dat telt is de diepte van het grondwaterpeil ten opzichte van het oppervlak. NAP heeft daar weinig mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is dat het grondwaterpeil in Midden-Limburg op bijna 5 á 6 meter zit en in bijvorbeeld almere op 75 cm. En dit heeft alles te maken met de afwatering van het oppervlakte water. Dus dit heeft weldegelijk voor een groot deel hiermee te maken... Nederland ligt voor een groot deel nu eenmaal onder, of net boven NAP en zul je hier in een deel van het land rekening mee moeten houden. Je kunt nu eenmaal niet zomaar overal graven zonder eerst de bekende damwanden te plaatsen om het vervolgens droog te malen...