Hoe en hoelang kan ik het best een Nordmann ( kerstboom ) zonder kluit goed houden ?

Na jarenlang een kunstboom te hebben gehad , wil ik nu voor het eerst een "echte"boom.
Nu wil ik graag een Nordmann ( omdat deze qua naalden het beste zijn ), mede omdat ik tapijt heb in huis.

Maar het valt me op dat ze bijna alleen zonder kluit te koop zijn , of mét kluit maar super duur.
Nu wil ik dus graag weten: kan zo'n boom zonder kluit een maand staan , zonder uit te vallen??
En, hoe kan ik zoiets het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
34.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn zo duur omdát een Nordmann met kluit vrijwel niet uitvalt.

Antwoorden (3)

Stam in een houder waar water bij kan. Niet in de buurt van de verwarming zetten, en dagelijks sproeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Best hem in een grote pot met zandgrond zetten die je regelmatig vochtig houd. Of hij een ganse maand kan staan zonder uit te vallen, zal ook afhankelijk zijn van de temperatuur en de vochtigheidsgraad waar je boom staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Nordmannspar is een soort die erg lang zijn naalden kan vasthouden, maarrrrrrrrrrrrrr dan moet de boom niet te vroeg afgezaagd zijn en ze mogen nooit te lang op een hoop liggen, want dan gaan de bomen 'Broeien' indien je zo een boom treft met de kerstdagen, dan begint hij al binnen een week uit te vallen.
Tref je een goede spar, dan blijven de naalden er zeer lang aan en ze prikken niet,van de gewone kerstsparren prikken heel erg en van de blauwsparren nog erger.
Zaag van de onderkant een stukje af en plaats hem binnen in een kerstboomhouder waar je ook water in kan doen, zo kan de onderkant in het water staan, dan maakt met of zonder kluit niet zo veel uit , beter voor de boom en minder brandgevaarlijk, vergeet niet water bij te vullen als de boom lang binnen staat.