verbrand a4 papier als er heet kaarsvet op komt?

of blijft het papier heel, of schroeit het weg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou zeggen probeer het een keertje!
fremar
12 jaar geleden
Denk niet dat het verbrand,zou zeggen probeer het eens op een veilige plek.

Antwoorden (5)

Het papier blijft heel, en het kaarsvet koelt gewoon af en wordt hard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kaarsvet moet wel heel erg heet zijn om papier weg te schroeien. Soms geeft het hooguit een vetvlek en als het vet niet zo heet is, kun je het er zo weer afhalen als het vet gestold is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het papier blijft heel, schroeit niet weg
en is snel 'hard'
als het om een 'normale' kaars gaat
die bijv. in een standaard staat en het neergaande kaarsvet naar beneden loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papier moet een temperatuur van boven de 200graden bereiken om te ontbranden. Het hoofdbestanddeel van kaarsevet, stearine zuur is vloeibaar bij 70 graden, en verdampt bij 300 graden.

Een kaars is niet zo heel warm: Het vloeibare vet kookt nog lang niet: Reeds op een cm van de vlam is een normale kaars al niet meer gesmolten. De temperatuur van de was zal de 100g niet overschreiden.

Het papier schiet dus ook niet in brand van het kaarsvet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaarsvet smelt bij een graad of 55 en verdampt bij 370 graden.

Papier ontbrand (of schroeit) bij een graad of 200.

Oftewel, ja het is mogelijk dat kaarsvet a4 papier schroeit of verbrand. Echter is er maar een klein deel van de kaarsvet zo heet. Gesmolten kaarsvet kun je zonder zo veel problemen over je hand heen gieten. Dus de kans dat je het daadwerkelijk lukt om met niet brandend kaarsvet papier aan te steken is erg klein.