Heeft de vochtigheid in jouw huiskamer nog invloed op de gevoelstemperatuur ?

En zo ja : hoeveel % moet dan de vochtigheid dan zijn in jouw huiskamer .
Omdat door de verwarming de vochtigheid in mijn huiskamer sterk terugloopt .
Het is nu bij mij ongeveer 46 % luchtvochtigheid .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
14.5K

Het beste antwoord

Wat je aangeeft is de relatieve luchtvochtigheid. Die heeft zeker invloed op de gevoelstemperatuur, net zoals de luchtsnelheid, luchttemperatuur, stralingstemperatuur, de hoeveelheid inspanning (arbeid) die men verricht en de isolatiewaarde van de kleding die men draagt.
Het verband tussen relatieve luchtvochtigheid en gevoelstemperatuur is positief. Dat wil zeggen: hoe hoger de luchtvochtigheid is, hoe hoger de gevoelstemperatuur is (bij gelijkblijvende overige factoren). Zolang de relatieve luchtvochtigheid in de range van 30 tot 70% blijft liggen, zal er een nauwelijks voelbaar effect zijn op de gevoelstemperatuur.

Overigens neemt als je de thermostaat een paar graden hoger zet de relatieve luchtvochtigheid af, maar de absolute luchtvochtigheid verandert niet! De relatieve luchtvochtigheid is vooral een indicatie hoeveel water er nog in de lucht van deze temperatuur opgenomen kan worden. Ga je naar 90% dan heb je kans dat op koude oppervlakten in je huis het vocht uit de lucht gaat neerslaan op het oppervlakte (bijvoorbeeld de muur). Hierdoor kunnen, als het lang aanhoudt, schimmelplekken ontstaan. Van dergelijke schimmels in huis kan je luchtwegklachten krijgen.

Bij vriezend weer kan de relatieve luchtvochtigheid erg laag worden, hetgeen voor piano's niet goed is. Wij mensen kunnen daar prima tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de goeie info .
Een +

Andere antwoorden (2)

Jawel, de luchtvochtigheid in je huiskamer heeft wel degelijk invloed op de gevoelstemperatuur.
Binnen bedraagt de luchtvochtigheidsgraad meestal 40 - 60%.
In een geventileerde ruimte kan de vochtigheid afhankelijk van de weersomstandigheden en eventuele verwarming echter ook binnenshuis enkele tientallen procenten afwijken.
Als de temperatuur niet comfortabel aanvoelt bent u automatisch geneigd de thermostaat iets hoger te zetten. Dit geeft een hogere temperatuur met een nog hogere luchtvochtigheid, die het gevoel van comfort vaak nog vermindert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor je persoonlijk welzijn is veel hoger dan 46% prettig, ik krijg zelf onder de ca 55 al droge handen en een droog gezicht.
ik geloof dat normaal 60% wordt aangeraden, maar ik vind zelf nog hoger veel fijner (voelt lekker tropisch aan, van mij mag het 70% zijn maar dat is met een cv bijna niet haalbaar).

als het te vochtig is in huis krijg je echter van die beslagen ramen of het vocht loopt langs de muren, en het kan minder goed zijn voor je meubels.

Als je het vocht wilt verhogen helpen van die bakjes aan je cv wel maar veeeeeel effectiever is de planten flink water geven en een sproeibeurt (en veel planten hebben)
amigo