Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe werkt een fontein

ik doe dit voor school o en o ik zou dit graagweten in jip en janneke taal

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Dat heeft met drukverschillen te maken. Kan d.m.v. een waterpomp worden gerealiseerd....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Mam', zegt Jip, 'wat is dat ding waar daar allemaal water uit spuit? 'Dat, Jip, dat is nou een fontein.' 'Hoe werkt dat dan, mam?' 'Nou Jip, er zit een pompje onder de grond dat het water rondpompt. Aan de onderkant gaat het door het putje er uit en dan wordt het door een buisje weer naar boven geperst.' 'Oooh!' zegt Jip, 'nou snap ik het!' En hij gaat vrolijk op de cake zitten die mama voor oma gebakken heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
sjit, zei Jip. Stippel was iets eerder. Tja, zei Janneke, dan had je maar sneller moeten typen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jahaaa, zegt Stippel, ik ben op Scheitegger-cursus geweest vroeger! Ohooo, mam! zegt Jip. Stippel zegt een lelijk woord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha +
Jip en Janneke kwamen eens bij een fontein. Goh, hoe werkt die fontein? vroeg Jip aan een meneer die daar net langs liep. Die meneer liep nors door en zei niets.
Er kwam nog een meneer aan. Oh, meneer, hoe werkt een fontein, weet u dat?
Nou, dat is wel moeilijk hoor. Er zit een pomp onderin de vijver, die zuigt het water aan. En dan duwt die het water omhoog door een pijp, en daar bovenop zit een soort sproeier die zorgt dat het water in een mooie boog wegspuit. Kan je dat zo begrijpen?
Ja meneer, dank u wel!! zeiden Jip en Janneke in koor.
(Lees meer...)
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
op de volgende link kan je zelf een soort fontein maken.

http://www.natuurkundeproefjes.nl/kinderen/spel/eenfontein

Het heeft inderdaad te maken met druk. Er staat veel druk op het water, en daardoor wordt het naar boven geduwt.
De pomp die gebruikt wordt pompt het water weer terug zodat het niet op raakt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pomp zet druk op waterleiding.

Men richt opening van water leiding omhoog.

Het water spuit omhoog door drukverschil.

Hoogte houdt verband met hoogte van de druk. Verdubbel de druk, en je verdubbelt de hoogte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding