Wat is voordeliger elektrisch koken of op aardgas ?

Heeft iemand het wel eens uitgerekend hoeveel het daadwerkelijk kost om bijv. een pan soep uit de koelkast op het fornuis op te warmen en 15 min. te laten koken.
En dan liefst ook het verschil tussen keramisch, gewoon elektrisch en inductie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Het beste antwoord

Hier is een overzicht van het verbruik van verschillende kookplaten. http://www.nederlandtafelt.nl/index.cfm/32,590,html

Toegevoegd na 54 seconden:
http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Kookapparatuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij vergelijkingen gaat men meestal uit van een bepaalde duur in gebruik.

Met een elektrisch fornuis (niet keramisch) heb je wel het voordeel dat je veel eerder de "pit" uit kan zetten omdat de plaat nog lang heet blijft. Op deze manier kan je de energie efficienter gebruiken en wordt het goedkoper om elektrisch te koken, dit werkt wel echt alleen als je dus tijdig de plaat uitdraait.
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
Klopt, en gedurende dat proces wordt wel ook je pan al verwarmt, dus dat is geen hitte die verloren gaat.