Er komt een rooklucht uit mijn verwarming, hoe kan ik dit oplossen?

Als ik mijn verwarming hoog zet, ruikt het naar rook. Als ik hem dan weer lager zet, dan gaat het weer weg. Daarom denk ik dat het door mijn verwarming komt.
Hoe kan dit komen, en hoe kom ik er weer vanaf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een CV ketel op gas? Stookolie? Of spreek je over een kachel of inbouwhaard?

Het beste antwoord

Probeer hem eens af te stoffen. Stof in de kachel ruikt branderig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is het!!

Andere antwoorden (4)

Is er mogelijk kaarsvet of lampolie op de verwarming gevallen, dat kan ook zo sterk ruiken (door half te verbranden / verdampen / blaken) als de temperatuur oploopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er een manier om dat te ontdekken?
Als er een rooklucht uit je verwarming komt is er iets niet OK. Als ik jou was zou ik gelijk contact opnemen met een erkende installateur. Bedenk dat CO (koolmonoxide) een sluipende moordenaar is. Ventileren kan zeker geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CO ontstaat bij een onvolledige of slechte verbranding van alle brandstoffen, bijv. steenkool, gas, stookolie, petroleumcokes, hout, pellets, ...
Co ontstaat daar waar de vlammen aanwezig zijn. Dit is steeds in de ruimte waar het (water-) verwarmingstoestel staat. Bij centrale verwarming is enkel de ruimte waar de ketel staat van belang. Enkel daar kan CO ontstaan.
Bij radiatoren of elektrische verwarmingstoestellen kan er dus geen CO ontstaan omdat er geen vlam aanwezig is.
Maar... CO kan ook door kieren van de schoorsteen komen (bijv. in de slaapkamer) of door plafonds, vloeren, ...
CO kan ook, samen met verbrandingsgassen, uit een aanpalend lokaal komen. Op die manier kan CO uiteraard ook in kamers terecht komen waar geen vlam brandt. http://www.cm.be/nl/100/bewustgezond/ehboenveiligheid/veiligheid/covergiftigingvoorkomen/index.jsp dus een min
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marion: Een gemotiveerde min stel ik zeker op prijs!
Dat zouden meerderen moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed voorbeeld doet goed volgen...
Wat ruik ik? ,,,Stof!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich correct, echter alleen als de verwarming echt heet wordt als bv een elektrische spiraal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er stof in je verwarming zit en deze word heet gaat het onderhand smelten en dat ruik je..
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stof ruik je echt wel, als je de verwarming voor het eerst sinds lange tijd weer aan zet...
Even goed poetsen en stoffen kan wonderen doen.
nieuwe verwarming neerplaatsen ben je van je stof af en mocht er iets opgevallen zijn ook haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Ik huur deze kamer, dus ik kan niet zomaar een nieuwe verwarming neerzetten.
2. Ik ben student, en ik heb er geen geld voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd leuk, Antwoorden die ook echt behulpzaam zijn.