Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel minuten brandwerend moet een nieuw te bouwen dakkapel zijn?

Mijn huis is gebouwd begin jaren 80 naar de toenmalige regelgeving. Nu wil ik een dakkapel op ons huis laten plaatsen. Volgens de gemeente is de aanpassing vergunningsvrij, maar niet regelvrij. Echter de regelgeving m.b.t. brandwerendheid is mij niet compleet duidelijk. Moet mijn nieuw te bouwen dakkapel 30 min.brandwerend zijn (mijn interpretatie van Bouwbesluit) of moet deze gelijk zijn aan de brandwerendheid van het dak zoals deze op dit moment is (0 min. brandwerend)? Ik kan het antwoord op deze vraag niet vinden in bouwbesluit. Resume: bestaande situatie is 0 min brandwerend, wat zijn dan de brandregelgeving voor het te plaatsen dakkapel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Door alle nieuwe regelgeving zie je vaak door de bomen het bos niet meer.
Wat wij nog weleens doen, en we hebben een adviesbureau, is de brandweer bellen. Er is altijd een brandweer commandant bereid om uit te leggen wat mag en/of moet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regels, tips en vorderingen van de brandweer zijn nog al eens tegenstrijdig met die het bouwbesluit. Als de kapel niet als nooduitgang oid dient en de rest van het dak 0 minuten brandwerend is, is het m.i. ook onnodig om de dakkapel 30 minuten brandwerend te maken. Indien de dakkapel met gipsplaten wordt afgewerkt, ontstaat vanzelf een stuk brandwering (maar is wellicht niet voldoende).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding