Wat betekent dit bij mijn hond?

Laatst dacht ons hondje dat ze alleen thuis was en begon ze als een wolf zittend met haar kop omhoog te huilen. Toen er toen iemand de trap af kwam, was ze meteen overenthousiast aan het kwispelen en was het gehuil over.
Ik las dat dit verlatingsangst kan betekenen, maar nu halen we haar eigenlijk nooit helemaal alleen. Dat gehuil hadden we ook nog niet eerder meegemaakt en vonden het ook eigenlijk wel een beetje grappig klinken.
Vanavond waren ik en mijn broer deze geluiden naar elkaar aan het doen en begon het hondje ineens mee te doen.
Terwijl we bij elkaar zaten, zat zij dus ook weer als een wolfje zo te huilen. Nu vroegen we ons dus af wat er dan bij zo'n hond in z'n koppie omgaat. Waarom doet ze dit mee en wat betekent dit?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het hondje is een kruising van een chihuahua en vlinderhondje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

hij voelde zich idd alleen gezien de reactie toen bleek dat er iemand thuis was.

honden huilen naar elkaar om contact te zoeken. hij was jullie dus aan het roepen. als hij iemand hoort huilen (jou en je broer) doet het hondje gewoon mee met communiceren.

ondanks dat het er grappig uitzien (koppie omhoog en het mondje wat zo anders staat) en leuk klinkt zou ik er echter geen gewoonte van maken, want als het een keer alleen zit, of denkt te zitten kan ze idd gaan huilen.

overigens lijkt het me raadzaam om het hondje stukje bij beetje te leren om nu en dan eens even alleen te zijn. hoe langer jullie altijd in haar naaste omgeving zijn, hoe groter deze zekerheid zal worden voor haar. als het een keer alleen is zal het voor haar heel erg vreemd zijn gezien haar verleden en het 'zelfstandig' in de wereld te kunnen en durven staan en functioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het ligt er aan of hij gekruist is tussen een wolf want er bestaan ook wolfshonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een antwoord om te huilen, en het is niet eens volle maan.
er bestaan ook ierse wolfshonden maar die hebben ook geen doedelzak of ruitjesrok aan hoor :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je nou niet in de war met schotse ruitjes? Ierse zijn meer van de malt whiskey. Ook de doezeldak is meer scottish.
Het is gewoon aanstellen dan wil hij aan dacht gewoon alleen laten en dan houd het van zelf op dus geen aandacht geven want als je dat doet gaat hij steeds piepen als hij aandacht wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aandacht is het zeker, maar waarom denk je dat het aanstellen is? een hond heeft ALTIJD een reden voor het gedrag wat ie vertoont. door te zeggen dat het zich aanstelt kijk je dus niet verder naar de reden en zal je het met dit inzicht ook niet op kunnen lossen. als je geen aandacht geeft zal het niet staken met met janken. corrigeren laat blijken dat dit gedrag ongewenst is en natuurlijk werken aan de oorzaak...
het is puur aandachttrekken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh hier nog zo iemand dus val ook maar in herhaling.... waarom denk je dat het aanstellen is? een hond heeft ALTIJD een reden voor het gedrag wat ie vertoont. door te zeggen dat het zich aanstelt kijk je dus niet verder naar de reden en zal je het met dit inzicht ook niet op kunnen lossen. als je geen aandacht geeft zal het niet staken met met janken. corrigeren laat blijken dat dit gedrag ongewenst is en natuurlijk werken aan de oorzaak…
Honden stammen af van de wolven en in hun genen zit nog veel wolvengedrag. Niet alle honden huilen, maar sommigen doen dat nog steeds.

Het is een manier van communiceren. Wolven weten zo waar hun roedel zit, maar ook horen ze of er een andere roedel in de buurt is. Op die manier bewaken ze hun territorium.

Jullie hond is zijn roedel dus kwijt en gaat huilen in de hoop dat hij een signaal terug krijgt. Het is dus niet direct verlatingsangst maar een communicatiemiddel.

Sommige honden huilen terug als ze b.v. een sirene horen.