Inschrijven voor huurwoning, kan dat overal in Nederland waar ik zou willen wonen of moet het in de gemeente zijn waar ik nu woon?

Ik woon nu in Venlo bij mijn moeder en wil echt iets voor mezelf, ben 22 jaar. Op kamers zie ik mezelf niet gaan omdat ik erg gesteld ben op mijn privacy.

Ik zou heel graag in Tilburg, Nijmegen, Rotterdam, den bosch of Dordrecht willen wonen.

Welke van die steden krijg je het snelste een huis via de woningstichting?

Maar de belangrijkste vraag kan ik me bij elke woningstichting inschrijven ook al woon ik nu in Venlo? En hoelang zou dat duren voor ik een woning krijg?

Hoop dat iemand me kan helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.6K

Antwoorden (4)

Je kunt je overal inschrijven, in sommige gemeenten kan dat zelfs gratis, maar het kan lang duren voor je aan de beurt bent.
Een stad als Rotterdam stelde zelfs een minimum inkomen als eis (weet niet of het nog zo is).
Google even op gemeente X en woning zoeken o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In alle gemeente die jij aan geeft zijn lange wachtlijsten. de woningnood is dus erg hoog in die gemeente. Je kunt dus verwachte dat het nog enige jaren zal duren voor je een huisje hebt
ronron1212
13 jaar geleden
Als je je inschrijft bij een woningstichting kan het erg lang duren. Soms krijgen mensen uit de eigen gemeente voorrang en dan duurt het nog langer.
Als je iets meer wil betalen, kan je ook op www.funda.nl kijken want daarin staan ook veel huurwoningen die niet via die stichtingen worden aangeboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er ook vanaf hoe de gemeente het geregeld heeft. Hier in Utrecht schrijf je je in bij de gemeente, en dan kun je reageren op alle (passende) woningen die in een krantje en op een site vermeld worden.
Wachttijd kan oplopen tot minstens 5 jaar, zeker voor de goedkopere woningen.
Slimste om te doen: de gemeentes bellen waar je zou willen wonen en vragen hoe ze het daar regelen, als ze een centraal woningtoewijzingssysteem hebben kun je daarheen bellen om te vragen OF je je kunt inschrijven zonder binding met de plaats, en hoe lang de gemiddelde wachtduur is. En als ze geen centraal systeem hebben, zoek je de telefoonnummers van de wbv's op en bel je die af om te kijken hoe ze het aanpakken en of ze info willen geven over inschrijfmogelijkheden en wachtduur.