Hoe kan het, dat in verschillende afgesloten potten toch larven zitten?

een afgesloten potje pijnboompitten vol larven, een weckpot rijst met meelmotten, en weer larven in een beschuitblik.
hoe is dit mogelijk?
en belangrijker nog, wat doe je er aan?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Wonen
14.6K

Het beste antwoord

yes, het zijn verschrikkelijk taaie beesten die nagenoeg overal in geraken. als grote dierenvriend is dat ook het enige dier waar ik structureel op mep.
nadat ik bijna mijn hele voorraad heb moeten weggooien, zitten al mijn etenswaren momenteel in afgesloten weckpotten (zo een pot met een elastiek en een klem, verkrijgbaar bij o.m. Blokker, Ikea ...)), volgens mij de enige pot waar ze niet in geraken.
ik bewaar ook veel in mijn ijskast en heb mijn houten broodsnijplank, waar de kruimels in werden opgevangen, vervangen door een gesloten plastieken exemplaar dat in de vaatwasser kan. heb ook een voorraadkast in de gang gezet, waar het in de winter een stuk kouder is en al mijn andere kasten schoongemaakt met een reinigingsmiddel. maar nog vliegt er hier af en toe een mot :-(.
de motjes hebben héél weinig nodig om te overleven. dus zelfs een vierkante millimeter gemorst voer (bv een héél klein beetje gemorst meel e.d. ) kan ze enige tijd in leven houden.
naar verluidt zijn er stickers te koop bij goede drogisten, die de geur verspreiden van geslachtsorganen (of hoe dat ook moge heten bij een mot). als het dier erop vliegt, functioneert het als een vliegenvanger. ben van plan om ernaar te informeren, maar heb er dus geen ervaring mee.

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry, zie juist dat je ook larven in weckpotten hebt. dat komt allicht door eitjes die er al in zaten. normaal geraken ze daar echt niet in, gebruik dit nu al twee jaar met succes....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jou kennende, waren de potten schoon. Maar was de inhoud, toen je die er in deed, ook van vreemde smetten vrij?
Dat lijkt me de enige mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, ook mijn 1e gedachten... +
Rieneke1
13 jaar geleden
keesje, het gaat gelukkig niet om mij:)
dan zou je aangetaste pijnboompitten gehad moeten hebben, in een ongeopend potje.
verder ging het om rijst en beschuit, in afzonderlijke verpakkingen.
ik vind het echt bizar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf het idee koesteren, dat (nu het niet om jou potten gaat) , dat of die potten niet goed schoon waren of wat ik in mijn antwoord zei.
Zowel meelmijten (Tyroglyphus Farinae) als schimmelmijten
zijn erg klein en daarom valt een aantasting pas op
als er al een zeer ernstige aantasting is.
De aangetaste producten hebben dan een witte stoffige bewegende bovenlaag.
Beide mijten worden maximaal een halve millimeter groot.
De mijten kunnen zich alleen ontwikkelen als de produkten
door vocht zijn aangetast of zich in een vochtige ruimte bevinden.
Zowel de meelmijt en de schimmelmijt hebben een veel
grotere menukaart dan hun naam doet vermoeden.
Ze tasten niet alleen meel of schimmels aan, maar ook graanprodukten,
diervoeder, gedroogd fruit, tabak, etc.
Zolang het maar door vocht is aangetast.
Met name ventileren zorgt ervoor dat de mijten niet tot ontwikkeling komen. Zorg ook dat de temperatuur in de opslagruimte niet boven de 18 gr. uitkomt.
Er zitten vaak eitjes van de mijten in o.a. meel en graan produkten.
Door de combinatie van vocht en warmte komen ze tot ontwikkeling, met het gevolg dat de voedings middelen onbruikbaar worden.

Met dank aan panteao
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, het gaat om larven zo groot als meelwormen, 1 cm groot ongeveer.
het gaat niet om mijten, maar om motten.