Wat voor dekbed kan ik het beste kopen?

Wat voor vulling kan ik het beste nemen? ik heb texels wol gezien, dons, polyester. Ik weet het gewoon niet.

Toegevoegd na 13 minuten:
oke, dons is alvast afgeschreven. Dat gaan we dus echt niet doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
jc54
13 jaar geleden
Dezelfde vraag kwam ik een week geleden hier ook tegen. Zie vraag 101937.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we de diervriendelijkheid van wol ook meteen even ontkrachten: http://www.veganisme.org/gi/g42/g42_p08.htm En zo ziet een lammetje eruit na het 'mulesing':
http://www.hln.be/static/FOTO/pe/7/9/14/media_xl_995189.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ jc54 -> sorry, had ik niet gezien @ NovemberGraye > pfff, dat geeft ook weer een andere kijk op wol. Bestaat er ook wol waar dieren wel waardig worden behandeld zoals je ook verschillende gradaties van vlees hebt (van kiloknaller tot.... )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt erop dat Australië de enige plek is waar er aan mulesing gedaan wordt. Verreweg de meeste wol is afkomstig uit Australië (als ik me niet vergis zo'n 80 of 90%), maar we hebben natuurlijk ook nog onze eigen Texelse wol. Voor zover ik weet wordt deze wrede methode niet op Texel uitgevoerd.
Onnodig te zeggen dat de Australische wol natuurlijk niet alleen in dekbedden wordt gebruikt, maar dat vrijwel alle wollen kledingstukken en andere wollen producten hiervan vervaardigd zijn. Ik koop dus geen wol meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Texelse wol is gewoon van keurig geschoren scharrelschapen. Daar is niks dieronvriendelijks aan, maar het heeft natuurlijk wel zijn prijs.

Het beste antwoord

Dat is heel persoonlijk.

Er zijn verschillende soorten dekbedden:

Donzen dekbedden
Donzen dekbedden kunnen in vulling van kwaliteit dons behoorlijk verschillen. Buiten de kwaliteit kan dons ook worden gemengd met kleine veertjes. Het donsgehalte van het donzen dekbed moet daarom vermeld worden op de verpakking. Heeft u een donzen dekbed met de 100% dons aanduiding dan bent u verzekerd van een hoogwaardig donzen dekbed!

Katoenen dekbedden
Katoen is een van de alternatieve dekbedvullingen door het natuurlijk ademend en vochtopnemend materiaal. Door de hoge temperatuur waarop het katoenen dekbed gewassen kan worden is het katoenen dekbed een ideaal product voor mensen met een huisstofmijtallergie

Synthetische dekbedden
Synthetische dekbedden zijn meestal gevuld met gekroesde synthetische vezels en worden overal aangeboden, meestal met een lage prijs. De kwaliteit is er dan ook meestal naar. Zorg dus wel, als u kiest voor een synthetisch dekbed, dat u een kwaliteits dekbed kiest. De ontwikkelingen zijn steeds verder gevorderd om de eigenschappen van de synthetische vulling te verbeteren.

4-Seizoenen dekbedden
Bij een vierseizoenen dekbed is het dekbed per seizoen aan te passen. Meestal bestaat het vierseizoenen dekbed uit 2 dekbedden, die aan elkaar kunnen worden verbonden. Elk dekbed heeft een verschillende warmte klasse. Het vierseizoenen dekbed is er in verschillende uitvoeringen en verschillende materialen.

Wollen dekbedden
Wol is een natuurlijke vulling en het materiaal heeft een natuurlijke absorptie- en ventilatievermogen. Hierdoor is het beter in staat om lichaamsvocht op te nemen dan bedden met een synthetische vulling, die wat klam kunnen aanvoelen. Door de natuurlijke veerkracht blijft wol altijd in vorm.

Zijde dekbedden
Zijde is een natuurlijk product, geproduceerd door de zijderupsen, en wordt ook verwerkt in zomerdekbedden vanwege de unieke eigenschappen.

Tot zover http://www.bedenzo.nl/assortiment/52/Dekbedden.html

Persoonlijk krijg ik het onder een syntetisch dekbed altijd heel warm en bevalt een wollen dekbed mij het best.

Laat je eens informeren bij een goede beddenspeciaalzaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook handig:
http://www.beddenspeciaalzaak.nl/assortiment/dekbedden/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

zolang je geen allergieën heb, kan je je het beste laten inlichten door een verkoper.
hou hier wel rekening mee, dat je niet het duurste van het duurste hoef te kopen voor een warm en ventilerend resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou voor texels wol gaan.. het is een natuurproduct..
dons is ook warm, maar er worden vele dieren onschuldig voor dood gemaakt.. en polyester heeft ook goede kwaliteiten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je kiest voor dons, zou ik goed uitkijken dat je dekbed geen dons bevat van levend geplukte ganzen, zo'n dierenleed wil je niet sponsoren.
ik ben erg tevreden met mijn synthetische dekbed, heerlijk warm, en makkelijk te wassen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik zou Texels wol adviseren. Lekker warm, maar niet zo zweterig als polyester. Ik heb al jaren een wollen dekbed en vind het nog steeds heerlijk warm (maar niet te warm).

Een wollen dekbed is wel iets zwaarder dan bijvoorbeeld dons, maar dons is niet erg diervriendelijk. Je kunt het beter boycotten omdat de ganzen levend geplukt worden. Zie http://www.wakkerdier.nl/persbericht/526/Wakker_Dier_roept_op_tot_boycot_dons/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lekker wollen dekbed, mits je niet allergisch bent voor wol. Is echt lekker warm en ik geloof ook verkoelend in de zomermaanden.
Je kunt beter wat meer geld uitgeven voor een goed dekbed dat zon dun syntethisch ding die snel slijt en dunner wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou scheerwol nemen, voelt niet te warm in de zomer en is aangenaam warm in de winter.
Er zijn verschillende kwaliteiten. ik heb er een van Texelse schapenwol.
Het is handig om een winter- en zomerdek te hebben, dat je kunt afritsen.

Ik zou zelf geen dons nemen al zou het nog zo goed en aangenaam slapen, de manier waarop ganzendons wordt geoogst is echt heel dieronvriendelijk.
Ik zou daar niet met een gerust gevoel onder kunnen slapen, goed om nachtmerries van te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik moest kiezen, koos ik voor de texelse wol, ik heb hem zelf al jaren en bevalt nog steeds prima. ik heb geen zomer en winterbed, ik heb er gewoon eentje, die 's winters heerlijk warm is en 's zomers heerlijk koel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is deze vraag niet goed te beantwoorden zonder dat wij jou kennen.
Heb je het snel warm?
Hoe oud ben?
Slaap je alleen?
Slaap je in een verwarmde of onverwarmde kamer?
Wil je veel of juist heel weinig gewicht om onder te slapen?
Wat voor matras heb je?

Wat men hier ook zeg: ik slaap in een onverwarmde kamer onder een dun katoenen dekbed.
Ik wil maar zeggen: Het is gewoon heel erg persoonlijk.

Laat je in een winkel goed voorlichten over alle voors en tegens van alle mogelijkheden.

En ook hier geld: Het hoeft helemaal niet zo'n dure te zijn.
Zie hier, zelfde vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kies-juiste-dekbed-wol-dons.101937

http://www.goeievraag.nl/vraag/soort-dekbed-zweet-minste.45093

http://www.goeievraag.nl/vraag/ervaring-dekbed-schapenwol.78869

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja: een katoenen dekbed kan je zelf wassen.
En ik zou er niet aan moeten denken om onder een wollen dekbed te moeten slapen, al schijnt iedereen daar hier nog zo enthousiast over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is uiteindelijk wol ; dat is redelijk 'lichaamseigen' (onze haren zijn op ongeveer de zelfde manier samengesteld), en is warm in de winter en koel in de zomer.
Ben je geen koukleum en heb je het niet snel te heet, dan kun je uitstekend met een synthetisch dekbed uit de voeten.
Dons / veren is buitengewoon lichaamsonvriendelijk, ademt niet en wordt een enorme - onwasbare - smeerboel. Die je niet ziet, maar hij is er wel. Een hand vulling uit een donzen dekbed is één dik brok bacteriën.
De keus is dus eigenlijk wol of synthetisch, en hangt ook een beetje van je portemonnaie af. Als je niet stookt op de slaapkamer, is een speciaal seizoenendekbed wel handig.