Waarom moet je, als je dakpannen wilt leggen, naast horizontale panlatten ook verticale bevestigen?

Waarom is dit nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Dakpannen sluiten nooit helemaal goed af, bij storm en regen, maar zeker bij stuifsneeuw, komt er toch veel vocht onder de pannen terecht, maar doordat er eerst verticale latten op het dak zitten, kan dit water zo naar beneden lopen, meestal de goot in.
(Tegenwoordig zit er zelfs vaak plastic op het dak.)
Zouden deze er niet zitten en er alleen maar horizontale latten zo op het dak zitten, dan blijft het water achter deze latten staan en zal het dak binnen enkele jaren gaan rotten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat als die horizontale er niet zouden zijn je pannen naar beneden schuiven
daar worden ze achter gehaakt

Toegevoegd na 4 minuten:
en die verticale is ervoor zodat je pannen wat hoger liggen zodat er lucht onderdoor kan en je dakbeschot droog blijft door de luchtcirculatie

Toegevoegd na 7 minuten:
pagina 3 van de bron

Toegevoegd na 20 minuten:
vaak zitten die al op de dakplaten gemonteerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi en compleet +
Om te zorgen dat het dak goed kan ventileren.