die moeten als ze heel zijn bij het chemisch afval
maar als ze kapotgeslagen zijn mogen ze bij het grof vuil
ik sla ze meestal kapot in een doos en dan mogen ze bij het grof vuil
let wel op bij het kapot slaan want je krijgt een kleine explosie en dat je geen glas in je ogen krijgt
ach dat beetje dat daar uitkomt als je met zo n lamp ergens tegenaan stoot tijdens transport dan knapt hij ook en dan krijg je dat ook binnen
maar gewoon effe handschoenen aan en mondkapje voor
Kwik is niet lekker, zeker niet als je er vaker mee in aanraking komt en als je zegt dat je ze meestal kapot slaat..
tl kapot --> raampje open en ff wat anders doen. hoewel dat hier in de praktijk meestal ook anders gaat.
Een ander punt is dat als iedereen ze kapot gaat slaan het wel om een grote hoeveelheid kwik gaat die in het milieu komt. (niet mijn -, want in je antwoord zit wel iets van waarde)
10 november 2010 21:13
Wat dacht je dan dat een oudijzerboer doet. Die mag een zonnebank met lampen die heel zijn niet eens afleveren bij de schrootverwerker waar hij zijn oud ijzer naar toe brengt. Effe tik tik met de hamer en ze zijn stuk,,en dan mag het wel. Het is niet bevorderlijk voor het milieu,maar zo gaat het wel.
10 november 2010 21:17
Hij kan die lampen er natuurlijk ook ff uithalen, maar daar is ie te lui voor en het kost hem wel geld voor het laten verwerken. (particulier is gratis wegbrengen, zakelijk niet)
Moet wel zeggen dat ik nog nooit een oudere oudijzerboer heb gezien die er gezond uitziet. Zal niet alleen de kwik liggen, want dat is niet het enige waar ie mee in aanraking komt, maar toch..
10 november 2010 21:32
toch wel veel minnen en veel reacties die het toch min of meer eens zijn met mijn antwoord
Hier moet je ze naar het kringloopcentrum brengen, daar hebben ze ook een chemisch depot. (gratis)
Misschien dat ze bij jullie dat depot bij het grofvuil hebben.
Het is in ieder geval chemisch afval, er zit kwik in.
NIET kapot slaan dus.
Vreemd. Bij mijn kringloop hebben ze geen chemisch depot, en ze willen absoluut geen chemisch afval hebben. Ook geen spullen die ze niet kunnen verkopen. Toevallig heb ik net bij zo'n 4 kringloops geprobeerd, wat oude electronica van zo'n 15 jaar oud te slijten, maar ze hebben me doorverwezen naar het groot vuil.
10 november 2010 21:21
De kringloopinzameling zit hier naast het grofvuil, tevens kan je daar alles (gratis) kwijt wat electronica, chemisch (met inwonerspas), papier, glas, metaal, enz. is. Spullen die ze niet kunnen verkopen nemen ze hier ook niet in, die mag je naar het grofvuil brengen 100meter verderop.
10 november 2010 21:40
Oh, als ie er vlak naast zit, wordt alles anders ;-) Ik zou willen dat dat bij mij ook zo was. Zou handig zijn.
10 november 2010 22:34
zeker handig, altijd leeg weer terug. Hoewel we bij meer dan 300 kilo grofvuil per jaar flink moeten gaan betalen.
Als je ze vervangen hebt voor nieuwe, kan je de oude in de dozen van de nieuwe doen, in de midden er even op stampen, dubbelvouwen en de kliko in. Voor het wegbrengen van grofvuil moet je betalen. Hoeveel hangt van de gemeente af.
Ieder gemeente heeft de plicht om ervoor te zorgen dat deze gratis ingeleverd kunnen worden bij het afvaldepot.
Hier mogen ze geen kosten voor rekenen.