Waarom moet tuinonderhoud met zoveel lawaai?

Tuinonderhoud associeer ik met respect voor de natuur en serene stilte. Beetje naïef misschien maar dat beeld valt helemaal aan gort als de tuin op mijn werkplek of die van de buren onder handen genomen wordt. Bladblazers, kettingzagen en grasmaaiers schijnen allemaal aangedreven te moeten worden door bijzonder luidruchtige tweetaktmotoren. Alsof de hel losbarst! Ik kan gedurende die paar uur mijn werk echt niet fatsoenlijk doen omdat ik degene tegenover me niet goed kan verstaan, laat staan als dat door middel van de tolkentelefoon moet. Waar is dat lawaai in vredesnaam voor nodig? Kan dat tuinonderhoud echt niet stiller?

Toegevoegd na 43 minuten:
Misschien meer accugereedschap of betere geluidsdempers?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ik denk dat bij het ontwerpen van dergelijk het geluid of het onbreken ervan geen hoge prioriteit heeft en er slechts naar toeren vermogen en verbruik gekeken word en men er van uit gaat dat de gebruiker oorkleppen op zet (goeie vraag trouwens)de buren die op zondag in de rook herrie en stof wolken een kopje thee drinken in de tuin zijn gewoon vergeten (gat in de markt misschien ;-) Toegevoegd na 2 minuten: +dergelijk gereedschap

Tuurlijk wel. Met een handmaaier, een handzaag en een hark. Maar dit duurt langer en is dus duurder.

Een tuin heeft maar zelden iets te maken met natuur. Een tuin gaat over het temmen van die natuur. Inperken en bedwingen. Dat gaat natuurlijk niet voor alle tuinen op. In mijn tuin mag de natuur haar gang gaan.

Een hovenier wordt veelal per uur betaald. Dan is het wel lekker voor de opdrachtgever, dat hij een beetje snelheid in zijn werk heeft. Dat gaat het best, als hij goede tuinapparatuur meegebracht heeft en niet alles met de hand hoeft te doen. Dat zou enorm veel extra tijd en dus geld gaan kosten. Kun je bij een tuin van een kantoor of van een woning trouwens nog wel spreken van natuur? Het is een stukje stadsmilieu en de dieren, die er leven, hebben zich stuk voor stuk aangepast aan het leven in de stad. Wordt van jou misschien ook een beetje verwacht :)

Dat is behoorlijk irritant, weet ik ook. Tegenwoordig gaat alles electrisch, en helaas de tuin onderhouden ook. Zo woont mijn schoonmoeder, een een bosrijk gebied, heerlijk rustig, grote tuin enzv. In de zomer is het buitenzitten daar behoorlijk irritant omdat iedereen bezig is in de tuin, wat dus idd gepaard gaat met een hoop lawaai. Wat mij betreft mogen ze de hoge druk spuiten afschaffen. Tegenwoordig lijkt iedereen wel zo;n herrie ding te hebben.

Het kan heus wel stiller als ze dingen gewoon met een elektromotor bouwen. Maarja alles waar een motor in zit maakt altijd wel een beetje lawaai. En ja wil jij je blad goed ver weg hebben, en wil je een boom flink zagen, moet je wel een krachtige motor hebben, daar ontkom je niet aan. Anders zou je alles met de hand moeten doen, wel lekker stil, maar niet snel ! Toegevoegd na 1 minuut: Veelal werken al met elektromotor (typfout!). Maar komt erop neer dat alles met motor lawaai maakt (vaak). En dat stiller dus handwerk wordt :)

Een tuin is bedoeld als ontspanning. Maar niet voor degene die hem voor zijn werk onderhoudt. Als je voor je lol bezig bent, dan kun je eventueel met een nagelschaartje je gazon bijwerken, maar als je er voor je brood afhankelijk van bent, dan moet je efficient zijn. En helaas betekent dat: machines gebruiken.

Tuinwerk zonder lawaai kan maar is veel gemakkelijker met motoren aangedreven en gaat vlugger. Maar handwerk heeft meer voldoening en is aangenamer om zo als hobby te tuinnieren.

dat komt gewoon omdat de mens luier is geworden en minder tijd heeft voor de tuin het is makkelijker om blaadjes weg te blazen dan te vegen zagen gaat makkelijker met een kettingzaag enz enz en omdat de mensen de luxe hebben deze apparaten te kunnen gebruiken worden ze gebruikt maar je hebt natuurlijk ook uitzonderingen die nog gewoon met de bezem de blaadjes vegen en met de beugelzaag een boompje rooien ik heb laatst wel iets gehoord over een bladblazer op accu maar hoe of wat weet ik niet precies en of hij dan ook stiller is ??

het lawaai is wel seizoengebonden, in de winter bijna geen lawaai, in het voorjaar komen de grasmaaiers en in het najaar de blazers....het hoort erbij denk ik, tenzij je een hele kleine tuin hebt waarin je alles met de hand kan doen

Gewoon verhuizen naar 13 hoog achter. Beperkt het tuinonderhoud zich tot het verwijderen vaan uitgebloeide geraniumbloempjes. Zeer rustgevend.

Heel herkenbaar. Maar waar vroeger de tuin geharkt werd, wil men dat nu 'sneller' (of in elk geval het idee dat sneller gaat) en dus moet het met een bladblazer. En als X er een heeft, wil Y er ook een, en zo wordt het dan ineens een leuk cadeau-idee voor de klussers en tuiniers. Veel apparaten zijn er wel met een accu, maar ik denk ook weleens dat sommige mannen (voornamelijk) het stiekem enorm leuk vinden om even ruig in de tuin te gaan lawaaien. Dat de hele buurt dat moet horen, daar staan ze niet eens bij stil. En alles moet tegenwoordig met een apparaat, want wie had er vroeger een kettingzaag? Alleen professionals. Tegenwoordig lijkt zo'n ding bijna standaard bij iedereen die een boom in de tuin heeft staan... Maar ja, zo gaan die dingen helaas. Dus tuinonderhoud met serene stilte associëren is inderdaad naïef - zagen en hakken maakt ook lawaai (zeker als het misgaat ;p). Maar ik mis regelmatig dat snorgeluid van de ouderwetse handgrasmaaier...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100