Lamp gaat aan op aanraking

Ik heb hier een staande lamp die aangaat als je de "steel" aanraakt. Je kunt het licht daarbij ook nog regelen: bij 1x aanraken zacht licht enz. tot 3x. Dan brandt hij het felst. Hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.7K

Het beste antwoord

Er zit een 'aanraakdimmer' ingebouwd. Dat is een dimmer die reageert op hele kleine spanninkjes. Die spanninkjes geef je door met je vinger. Op je lichaam staan hele kleine wisselspanningen van 50 Hz, opgenomen vanuit het leidingwerk om je heen.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hij reageert op het contact van lichaam en ijzer. (raak het 'touchgedeelte' maar eens aan met een stuk plastic)
Ik heb deze lamp ook gehad (helaas kapot gegaan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanraak lampen maken bijna altijd gebruik van elektrische capaciteit.

Elektrische capaciteit is een elektrische eigenschap in de zin van vermogen tot opslaan van elektrische lading zoals in een condensator. Als de lamp op tafel staat heeft die een bepaalde capaciteit. De lamp blijft de metalen buitenkant laden en ontladen om veranderingen in de capaciteit op te sporen. Wanneer een persoon de lamp aanraakt verhoogd dit de capaciteit, het circuit merkt dit en schakelt de lamp aan of uit.