Wat is de functie van het gaatje in de stekker ?

Een elektrische stekker met randaarde heeft vaak een gaatje die in sommige landen in de stopcontacten over een pennetje valt, zodat de stekker er maar op één manier in kan. In Nederland heeft dit gaatje geen functie. Wat is het verschil tussen Nederland en sommige andere landen bij de stroomvoorziening ?

Toegevoegd na 8 minuten:
Bedankt voor de reactie, maar...

dat wat jullie geantwoord hebben begrijp ik, maar waarom en wat is het verschil ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zodat de steker ook bruikbaar is in landen waar ze deze type-E wandkontaktdoezen gebruiken. (wordt bijna alleen gebruikt in België, Luxemburg, Frankrijk, Polen, Slovakije, Tsjechië, Tunesië en Marokko)

in het buitenland is dat de aarde aansluiting wij hebben van de ijzertjes die in je stopcontact zitten

Zodat er geen andere stekker voor een apparaat hoeft te komen in landen waar ze verschillende stopcontacten hebben. Zal wel weer wat schelen in productie van die apparaten. Ze hoeven dan niet voor hetzelfde apparaat twee verschillende snoeren te maken met stekkers die in twee verschillende stopcontacten passen. En mocht je verhuizen naar het buitenland ofzo, dan hoef je ook niet die stekkers te verwisselen of heel dat apparaat opnieuw te kopen. Toegevoegd na 7 minuten: Volgens mij zit er geen verschil in, maar het is maar net wat gebruikelijk is in elk land, zoals Wikipedia zegt: "In de meeste landen geldt een bepaalde standaard" Toegevoegd na 11 minuten: Met verschil bedoel ik dat het niet uitmaakt voor de aarding of je zo'n aardpen hebt of metalen plaatjes aan de zijkant in het stopcontact. Maar stekkers die in een stopcontact met aardpen passen, kunnen er maar op één manier erin.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Netstekker

Dat is een europese stekker Deze kan in elk land gebruikt worden.het gaatje is dus voor de aarde in een ander Europees land.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100