Is het waar dat je brandnetels kan vastpakken, zonder dat het pijn doet, als je je adem inhoudt en zo ja, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
11.8K

Antwoorden (10)

Omdat bij het inademen je poriën zich sluiten, zodat de branderige haartjes niet je huid in kunnen dringen.
13 jaar geleden
Nee, fabeltje. Het is een reactie van de huid op de 'stekeltjes' van de brandnetel en of je nu je adem inhoudt, het bij volle maan probeert of op je linkerbeen staat maakt allemaal niks uit.
Je kunt 'm van onderaf pakken omdat de stekeltjes iets omhoog staan, maar het blijft tricky.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet waar. De truuk om brandnetels vast te kunnen pakken, zonder dat ze prikken, is door het met een opwaartse beweging te doen.

De stekeltjes van de brandnetel staan al een beetje opwaarts gericht langs de stengel en de bladeren, als je ook nog tijdens het vastpakken een beetje omhoog beweegt met je hand, gaan de stekeltjes plat tegen de plant / het blad liggen terwijl je hem vastpakt en zul je heel weinig stekeltjes in je hand krijgen.

Zo kun je ook rustig een brandnetelblad 'aaien', als je het maar vanaf de stengel richting het einde van het blad doet. Andersom = prik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Brandnetelfluisteraar, geweldig, haha :D Plusje voor goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook. Plusje voor de humor en de uitleg.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hierbij sluit ik mij aan. Jammer dat ik die onterechte min niet ongedaan kan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een + erbij dan ;-)
Nee, dat is niet waar. Op de bladeren zitten kleine "buisjes" met zuur. Deze "buisjes" breken bij het aanraken van de bladeren en daarbij komt het zuur vrij. Dat zuur zorgt voor de irritatie. Als je brandnetels wilt vastpakken moet je ze dus bij de steel pakken zonder de bladeren te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan een brandnetel prima vastpakken zonder dat het pijn doet. Maar dan moet je die bij de steel vastpakken. Het pijnlijke zit aan de onderkant van de blaadjes.
Je kunt dus ook heel goed de bovenkant van de blaadjes aanraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Broodje Aap, niet waar dus.
Wel is het zo dat niet iedereen even gevoelig is voor de brandnetel. De meeste mensen krijgen blaasjes of tenminste uitslag van contact met brandnetels. Trekt vanzelf weg en indien erg irritant kun je de plek ter verlichting deppen met natuurazijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb tijdens mijn lange leven al zoveel brandnetels weggehaald dat ik er niets neer bij voel (tot stomme verbazing van mijn omgeving) Ik denk dat ik er immuun voor ben geworden. Er zijn hoogstens wat rode plekjes te zien. En ik houd echt mijn adem niet in haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet waar.
Brandnetels pak je op met handschoenen, en je adem hou je in als je onder water bent.
Of als iemand een scheet heeft gelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt inderdaad niet... maar pak de brandnetel ook maar liever niet zonder handschoenen bij de steel... want ook daar zitten brandhaartjes op...eigenlijk is er maar een plek veilig, en dat is de bovenzijde van de bladeren... en die kun je dus aanraken..... ook zonder je adem in te houden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je moet met de richting mee gaan van de haartjes
dan voel je niks