De aardvlo is in werkelijkheid een kevertje van ong. 2,5 mm groot. Over het algemeen brengen ze weinig schade aan het gewas tenzij het een grote hoeveelheid betreft. Begin zomer, dus rond deze tijd, kruipen de larven uit de grond en "graven" zich in het, voornamelijk jonge, blad totdat ze groot genoeg zijn om zich te verpoppen waarvoor ze weer de grond in kruipen. Ze komen vooral voor op een droge bodem waarin ze ook overwinteren.

Ze hebben een hekel aan vocht, en zie hier de meest simpele oplossing: Zorg dat de bodem rond de planten altijd vochtig is en houdt de grond los door regelmatig te schoffelen. Begiet of spuit de plantjes met gewoon water regelmatig goed nat (ook aan de onderzijde van het blad) en je zult zien dat de larven binnen korte tijd verdwenen zijn.
Amadea
13 jaar geleden
Ooit gehoord dat men in groente tuinen Afrikaantjes moet planten. Ongedierte schijnen hier een hekel aan te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regelmatig beregenen, vermindert de schade. Aardvlooien ontwikkelen zich sterk onder droge omstandigheden.
Dus spuit regelmatig, ook op de koolplanten. Aardvlooien
houden niet van vocht.
Stomen van de grond (grondontsmetting) reduceert het aantal aardvlooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een middel genaamd turex op basis van bacterien nl.

BACT.PREP.BAC.THUR.