Moet je onkruid in de tuin met wortel en tak verwijderen of is schoffelen ook goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Antwoorden (10)

Als je oppervlakkig schoffelt dan blijft de wortel nog aanwezig en komt het onkruid weer terug .
Probeer als je schoffelt de complete wortel weg te schoffelen dan heb je kans dat het stukje onkruid niet meer teugkomt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meeste tuinonkruid is eenjarig, dus als je het plantje er uit trekt ben je er van af, maar heb je meerjarig onkruid, dan blijven er wortelstokken in de grond zitten en loopt de plant weer uit, dus deze moet je met zo veel wortels als mogelijk is er uit halen.
Het schoffelen voor eenjarig onkruid is prima als je het maar doet voordat er zaad in zit.
Het schoffelen voor meerjarig onkruid, helpt wel een beetje, maar is niet de beste oplossing, of je moet het iedere week doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met compleet verwijderen ben je er zeker van af, na schoffelen kan onkruid opnieuw aangroeien, vooral als je er regen op krijgt. Als het mooi droog weer is , is schoffelen afdoende.
13 jaar geleden
schoffelen is een oplossing, maar het moet regelmatig gebeuren, zeker als het warm en vochtig weer is. de meeste onkruiden verdwijnen er mee, voornamelijk de eenjarigen, maar meerjarige planten beginnen nagenoeg altijd op de wortel weer te groeien en dan staat het na één week weer vol.
uitplukken is een veel effectiever methode. dan verwijder je ook de wortels (tenminste als je het goed doet, want het is niet vanzelfsprekend).
als de gehele plant verwijderd wordt, kan hij natuurlijk ook niet meer aangroeien.
het is wat meer werk, maar het heeft als zeer groot voordeel, dat je daarna wekenlang verlost bent van onkruid.
overigens geldt altijd: verwijderen voordat eventueel gevormd zaad de kans krijgt zich te verspreiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste onkruidjes zijn eenjarig, wieden of uittrekken voor er zaad gevormd is is het beste. Dan heb je nog vervelende onkruiden als kattestaart welke op een wortelstok loopt. Spuiten met een onkruidbestrijder is het beste, die doodt tot in de wortel. (Wel uitkijken als er een vijver in de buurt ligt, vissen kunen dood gaan van onkruidbestrijder wat in het water komt).

Kijk ook eens op;
http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Onkruid%20bestrijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schoffelen is half werk.
als je er echt van af wilt verwijder
dan zo mogelijk wortel en tak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens met de meeste antwoorden. Veel onkruid kan nog terugkomen als je het niet met wortel en al verwijderdt. wij kochten echter een huis met tuin met ZEVENBLAD!!! vreselijk spul, ze zeggen dat als er maar een piepklein stukje wortel achterblijft , en dat is al gauw want de wortels zijn erg breekbaar, het gewoon terugkomt. Nou dat klopte helaas!! Toch ben ik er nu min of meer van af, gewoon eindeloos blaadjes eruit getrokken (zonder wortels dus) als ik ze zag (een soort handmatig schoffelen). Uiteindelijk put je hem zo uit dat hij het opgeeft (al zie ik er elk jaar nog wel één of twee). Dus als je geen zin hebt in wortels uitgraven zou ik zeggen: REGELMATIG schoffelen en het afgesneden spul laten liggen is gelijk mest.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zevenblad is een prachtige plant, zeker in bloei - het vervelende is alleen dat ie zelf vindt dat ie overal het allermooiste plantje is :-(
Het beste is met wortel en tak verwijderen, maar schoffelen kan ook. Des ondanks het komt altijd weer te voorschijn en zul je het regelmatig moeten wieden.
Denk maar eens aan het spreekwoord (onkruid vergaat niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoffelen is een gebed zonder end, en vooral de hardnekkige wortelonkruiden zoals winde en zevenblad schieten de grond uit zodra je je omgedraaid hebt:-(
Het hoeft maar twee weken erg slecht weer te zijn zodat jij geen zin in je tuin hebt, of hoppa! Daar zijn ze weer!
Om nog maar niet te spreken van de winde die je opeens vrolijk toewuift vanuit de top van een stilletjes overwoekerde vaste plant van je, ja, die hele mooie natuurlijk.
Die kun je dus ook uitgraven en weggooien, die wortelpuzzel ontwar je nooit!

Als er nog niets van waarde in je tuin staat zou je de grond een zomer en winter lang volkomen lichtdicht af kunnen dekken met zwart landbouwplastic, daar onder verstikt alles.
Wel heel goed vastmaken aan de kanten, najaars- en winterstormen rukken het zomaar los.

En anders rest je niets anders als het advies van onze tuin-collega's, plukken, plukken, en nog eens plukken!
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het ook gewoon besproeien met azijn gewoon de goedkoopste maakt niet uit. werk snel effectief en is goedkoop.

succes met het verwijderen van je onkruid