Tot wanneer kan je in het najaar je gras maaien?

Ik heb dit jaar voor het eerst weer eens een klein grasveldje in mijn tuintje. Weet alleen niet meer tot wanneer ik het gras nog kan maaien voor de winter. En hoe kan ik zorgen dat het zo goed mogelijk de winter door komt?

13 jaar geleden
in: Tuin
51.1K

Antwoorden (10)

tot oktober ..
het is tussen maart en oktober ..dan gaat t gras de rust in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het najaar kan je je gras maaien tot 21 december. Zorg dat het gras in rust gaat komen. Voedt daarom (al vanaf september) niet meer bij met mest oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het nodig is om te maaien kun je nog maaien. In ieder geval tot aan de nachtvorst. Het gras blijft mooi als je overtollig blad (als het veel is) weghaalt, omdat het anders het gras verstikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het maaien als het droog is, voor de winter, dus ook nu in de herfst. Maai het niet te kort.

Deze tijd is ook een goed moment om kalk te strooien en te bemesten. Neem daarvoor specifieke grasmest. Een goed merk is o.a. Ecostyle. Deze hebben mest in korrelvorm dat langduriger werkt. Zie bijgaande link.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Wacht niet te lang met bemesten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Na de laatste maaibeurt kan je gecomposteerde kokosnootvezels over het gras strooien. Het is een restproduct en daarom milieuvriendelijker dan veengrond dat je ook kan gebruiken. Waar het om gaat is dat tijdens de winter dit het gras bescherm en tevens wordt opgenomen in de grond. De grond wordt ruller en mos groeit hier ook slecht op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot eind oktober kan het nog wel, het is ook weersafhankelijk nu met dit regenachtige weer groeit het gras nog flink door, gisteren heb ik het gemaaid en ik denk dat ik het nu nog 2x moet maaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt afhankelijk van het weer zeker tot eind Oktober
maaien. Zet wel de laatste maaibeurten de messen van je grasmaaier wat hoger, 5 a 6 cm zodat het gazon sterk genoeg is om de winter goed door te komen. In het najaar niet meer bemesten. Verticuteren is bij een nieuw grasveld niet nodig, doe dit na 1 jaar in voor, en najaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij maaien het gras tot de nachtvorst komt, maar doen dat wel eind van de dag als het gras zo droog mogelijk is.
Verder zoveel mogelijk onkruid uit het gras halen, zodat dat niet ineens in het voorjaar de kop opsteekt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt (moet) blijven maaien zolang het gras nog groeit, meestal tot eind oktober. Het hoeft nu alleen niet zo vaak meer. Maai het niet te kort (ca. 5 cm) dan geef je onkruid minder kans. Hark ook steeds alle afgevallen bladeren af, ander gaat het broeien.
Wil je meer weten kijk dan op www.bespaaropuwtuin.nl
succes met je gazonnetje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt van vele factoren af :is het gras in slechte staat wanneer heb je voor het laatst kunstmest gestrooid
Heb je veel zon op je grasveld staan ?
Je komt er vanzelf achter wanneer je niet meer hoeft te maaien .
Zet je maaier op 5 cm hoogte en als er geen gras meer vanaf komt dan kun je stoppen met maaien .
Dat is gemiddeld als de temperatuur beneden de 12 graden komt .
En nog een tip : als het s`morgens het gras nog nat is . ga het eerst harken omdat het gras na enkele uren zo droog dat je het kunt maaien .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf maai ik het gras zolang het groeit,
tot dat het vriest,dan groeit het ook niet meer,
dus dan pas is maaien overbodig.
Het heeft niks met de tijd van het jaar te maken...
Blijf maaien zolang het gaat.
Mijn gazon ligt er al een 45 jaar mooi bij en
geregeld het onkruid eruit steken of trekken!