Hoeveel keer kan je van een aardbeiplant oogsten per jaar en wat is er voor nodig om een maximaal resultaat te krijgen wat betreft de verzorging?

Ik vind aardbeien Echt mega lkkr. Maar ik vroeg me af wat wat je nou precies moet doen als je ze zelf wilt kweken en oogsten. Hoevoel water, hoeveel (zon)licht, temeratuur, grondsoort? etc.

Alvast bedankt. x;

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even wat anders, je bent een 100 jarige jongen volgens je profiel en je zet een x'je in je uitleg? xD

Het beste antwoord

Ik weet niet of dit de meest effectieve manier is, maar wij hadden ze altijd gewoon buiten hangen. Elke avond een klein beetje (regen)water geven, en dan moet het goed komen. Je moet dan wel in de lente/begin zomer beginnen, anders heeft het geen nut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks Man,

Andere antwoorden (4)

Het verschilt van plant tot plant. Er zijn doordragende aardbeien: Die maken het hele jaar door aarbeien. Quan standplaats: licht, en vooral in het najaar en de winter moet de plant veel directe zon hebben. Dat bepaalt nl de hoeveelheid bloemen et jaar er op. Je zet de planten gewoon op 30cm onderlinge afstand in de volle grond (Het zijn bosplanten, en vinden humus in de bodem prettig). Na een jaar of 3 geeft het bed maximale opbrengst. Na een jaar of 5 is het verstandig de planten te vervangen. Omdat ze veel uitlopers maken kan je bv elk jaar een rij vervangen door jonge planten, met 5 rijen in je tuin heb je altijd even grote kans op een goede oogst. Belangrijk is om de planten in het voorjaar ook een beetje mest te geven. Ze houden NIET van droogte..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te zorgen dat de aardbeien die op de grond hangen niet rotten is het verstandig om er langs de aanzet van de stengels stro onder te leggen. (volgens mij heten ze daarom in het engels ook strawberry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je volgend jaar aardbeien wilt eten dan moet je nu nieuwe aardbeienplanten zetten. Deze zijn te koop bij een teler of ze zijn ook nog wel te krijgen op een volkstuinencomplex. De planten moeten in het begin goed vochtig worden gehouden en goed worden bemest. Na de winter moeten de planten zuiver worden gezet en er moet evt. een vogelnet over worden gelegd want de merels vinden ze ook erg lekker. Vanaf half mei kun je dan volop aardbeien plukken. De aardbeienplant Santana is een zeer goede plant. Er zijn ook doordragers, dat zijn dus aardbeienplanten die de gehele zomer aardbeien geven, maar de opbrengst van deze planten wordt gauw minder. Deze doordragers kun je ook in hangpotten zetten. Ze moeten wel iedere dag veel water hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem uitlopers van je huidige aardbeiplanten en plant ze uit in een nieuw veldje. Die kun je dan het jaar erop oogsten. Stro onder de aardbeiplant maakt dat je minder rot hebt en schone aardbeien. Een aardbeiplant kun je het hele seizoen blijven plukken, wel worden de aardbeien kleiner na de eerste oogst.
Een goede aardbeienplant geeft 3-4 jaar een goede opbrengst, daarna moet je zeker je veldje verjongen als aangegeven in mijn eerste zin.