Waar blijven de merels?

Sinds eind juli zag ik geen merel meer.Niet in mijn vogelrestaurant in de tuin, waar alle andere klanten zijnde kauwen, eksters, een enkele raaf, spreeuwen, dikke bosduiven, tortelduifjes, mussen,zich vrolijk te goed doen aan de hapjes die onze verwende kinderen op hun bord laten liggen.
Ik las dat in de lage landen de merel een standvogel is maar ik denk dat ze bij ons(provincie Antwerpen) toch naar zuidelijker gebieden vertrokken zijn.Vraag is nu: Wanneer komen de merels die van koudere streken komen dan aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond dit op Wikipedia, maar ik weet niet of het nou echt licht op de zaak werpt. Vandaar dat ik het als reactie plaats en niet als antwoord: "Het verlaten van de bossen heeft ook het trekgedrag veranderd. De meeste in het bos levende merels vliegen uit Noord- en Oost-Europa naar het Middellandse Zeegebied. De stadsbewoners trekken slechts sporadisch weg, meestal alleen wat wijfjes en jonge vogels.
In Nederland en België is er vooral van september tot november (met een duidelijke piek in oktober) trekgedrag waar te nemen van noordelijke merels. De voorjaarstrek gebeurt erg onopvallend van maart tot april.
Als de winter strenger wordt, verschijnen de merels in grote aantallen in de duinstreek." http://nl.wikipedia.org/wiki/Merel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@lavender: is interessante informatie. Had toch ook wel geplaatst kunnen worden als antwoord? Dan had ik je zeker een + gegeven.

Het beste antwoord

Volgens mij zitten jullie merels allemaal bij ons in de tuin, ten noorden van Antwerpen (Gelderland NL),
en ze eten al mijn rood wordende druiven op, bietsen alle bramen en pikken gaatjes in de langzaamaan rijp wordende peren. Van mij mogen het naar het zuiden-trekkende vogels worden : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zodra het mooi weer is, wordt ik altijd gewekt (al heel vroeg) door hun gezang. Ik woon aan de kust in Zandvoort en ik heb op het moment heel veel mussen, vinkjes en mezen in de achtertuin ( zuiden) De merels hoor ik nu met die storm en regen niet, maar ze zitten nog wel in de voortuin (noorden) op de pergola en doen zich tegoed aan de bessen van mijn kamperfoelie en de bessen van mijn vuurdoorn.
amc
13 jaar geleden
Misschien heeft het te maken met het feit dat alle jonge vogels van het laatste broedsel nu zelfstandig geworden zijn en de merels alleen nog voor hun eigen kostje hoeven te zorgen i.p.v 4-5 of 6 jongen + zich zelf, komt bij dat het ook een ander soort voedsel gezocht wordt, b.v. vruchten (bessen) en die zijn er nu in overvloed.
Insecten en wormen zie je ze veel in tuinen zoeken als ze jongen hebben en natuurlijk als je er hapklare brokjes zo maar voor ze neer legt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan maar waarom zie ik dan nergens nog een merel?Niet bij mijn ouders die veel land hebben, boomgaard en weiden, niet in de tuin bij mijn kleinkinderen, niet in het natuurgebied waar mijn werk in gevestigd is.Volgens mij zijn ze echt weg hoor.
het aantal "kraaiachtigen" neemt hier (Gelderland) schrikbarend toe. Ze eten eieren en jonge vogels : musjes , vinkjes, mereltjes, meesjes enz. Vervolgens komen ze af op etensresten, en zo verandert de vogelstand en word je wakker door het geschreeuw van eksters, kraaien, kouwen e.d. Bereid je er maar op voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het toenemen van dit soort vogels is meestal een reactie op het toenemen van kleine zangvogels, worden er nu meer van opgegeten, dan zal in de toekomst het aantal eksters, kraaien en kauwen weer afnemen.
Ze zijn verhuisd naar Drenthe, hier zie ik er elke dag nog wel 5 of 6.
Nee zonder dollen ik zie ze elk jaar het hele jaar door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij in de tuin (in Brabant) zitten dagelijks vele merels en ik herken ze ook nog want er zijn merels bij die een bepaald kenmerk hebben, b.v. een of enkele witte veren. Ze hebben trouwens de hele zomer in de buurt gezeten en hebben er ook verschillende broedsels grootgebracht. Momenteel doen ze zich te goed aan de druiven en bessen en rozenbottels.
Maar kan het niet zo zijn dat er bij u katten in de buurt zitten die het voortzien hebben op de merels en dat ze daarom zijn vertrokken, want een merel is een echte standvogel en hij blijft het gehele jaar in dezelfde buurt. Dus ik zou zeggen: hou het aantal katten dat in de buurt zwerft maar eens in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet inderdaad bevestigen dat hier in Drenthe niets mis is met de merel populatie. De merels heb ik hier het hele jaar al gezien en zelfs bij ons in de klimop enkele nestjes.

Dus als antwoord op je vraag denk ik dat je hogerop moet zoeken in de lage landen :)