Waar kan ik eetbare bloemen kopen in Haarlem en omstreken?

En kan dat in elk seizoen? Ik wil ze gebruiken voor op een taart.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het een idee om een bakker bloemen te laten maken van eetbare materialen (zoals marsepein en fondant), die zijn erg mooi en lekker.

Antwoorden (2)

Bijna alle bloemen zijn eetbaar. Er zijn enkele giftig. Vingerhoedskruid met Monchou is bijvoorbeeld niet echt verstandig.

Op bijgaande link zie je een lijst met eetbare bloemen.

Meest voor de hand liggend zijn rozeblaadjes, goedsbloem, bosviooltjes, oost indische kers e.d. Rozen blaadjes doen het goed op een taart.

Helaas zal je ze eigenlijk uit de natuur moeten plukken. Bloemen uit de supermarkt en bloemist zijn bespoten. Als ze als decoratie dienen is het niet zo'n probleem (beetje afwassen), maar als je ze gaat eten niet verstandig.

Rozen uit de kwekerij zijn ook bespoten.

Het zou goed kunnen dat je deze bloemen op de zwarte markt in Beverwijk wel kunt kopen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als er vraag naar is in de horeca, zal de horecagroothandel deze ook wel verkopen. Bijvoorbeeld bij Hanos.

Toegevoegd na 30 minuten:
NB. Ik bedoelde Goudsbloem. Wel eetbaar, maar een beetje groot. Momenteel kan je buiten geen eetbare bloemen plukken, dus dat is nogal seizoensgebonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
viooltjes zijn eetbaar, dus wellicht kan je morgen de markt op (je hebt winterharde varianten)

veel variatie in kleur. je kan ze er zo opdoen maar ook suikeren.

De viooltjes houden hun mooie kleur en kunnen gebruik worden als versiering bij gebak en dessert.

Bereidingstijd:20-30 minuten Keuken:Biologische keukenSmaak:ZoetTechniek:BakkenSoort gerecht:AndersUit eigen keuken:Nee (i)Ingrediënten
Driekleurige viooltjes, eiwit, fijne kristalsuiker

Hulpmiddelen
Kwastje

Voorbereiding
Verwarm de oven voor op 50 graden.

Bereidingswijze
Klop 1 eiiwit schuimig en penseel er alle delen van de viooltjes mee. Bestrooi de bloemen daarna met de fijne suiker. Leg ze op bakpapier in laat ze in de oven drogen op 50 graden. De ovendeur moet op een kier blijven staan. Na ongeveer 30 minuten zijn de bloemen droog en voelen ze hard aan.
Laat de bloemen op een droge plaats uitwasemen. Zodra ze helemaal droog en hard zijn, kun je ze in een trommel bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alle violen worden tegenwoordig gekweekt in een kas, dus moet er ook met gif gespoten worden, tegen schimmelziektes en luis, dus zal ik ze maar niet eten.
Zet je ze in de tuin/ balkonbak dan zullen de nieuwe viooltjes die er later aan komen, wel te gebruiken zijn.
+