Howeapalm met (ws.) wortelrot, wat kan ik nog doen?

Ik heb een howeapalm die waarschijnlijk last heeft van wortelrot. Hij doet het in elk geval niet best meer, een deel van het blad is afgestorven. Nou staat hij in een pot zonder gaten, dus er staat een plasje water onderin, dus ik vermoed dat 'ie last heeft van wortelrot.

Nou dacht ik zelf, om morgen die hele kluit aarde te verwijderen (hoe? spoelen met water?), de rotte worteldelen te verwijderen en dan in nieuwe aarde te planten. En dan een goeie laag van die kleikorrels onderin de pot om overtollig water op te vangen.

Iemand een beter idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.2K

Antwoorden (3)

het lijkt me voor het grootste gedeelte een strak plan, maar ik zou de wortels niet helemaal uitspoelen met water, dat lijkt me te traumatisch.
ik zou handmatig zoveel mogelijk aarde weghalen, zonder de wortels te kwetsen.
en ik zou hem in een pot met gaten zetten, met een schotel er onder.
zo voorkom je dat dit nog eens gebeurt.
Rieneke1
13 jaar geleden
Planten in een dichte pot gaan vaak dood door te veel water, dat komt voor een deel , dat je geen enkel idee hebt hoe nat het onderin de pot is.
Is daar eenmaal te veel water, dan kan het geen kant uit, of het moet door de plant opgenomen worden, of het moet verdampen.
Maar een plant die al te nat staat, neemt geen water meer op, erger nog, als de wortelpuntjes gaan rotten, kan hij geen water meer opnemen.
Verdampen van te veel water onder in een dichte pot, zal ook niet lukken.
Komt nog bij, dat waar water zit kan geen lucht zitten, dus geen zuurstof.
Er ontstaan nu rottingsbacteriën, die giftige gassen produceren ( grond gaat stinken) en zuurstof onttrekken uit hun omgeving.
Dus dubbel slecht.
Wat nu te doen, schud de grond van de wortels af, knip rotte delen weg en zet de plant in verse potgrond, nu GEEN water geven, niet helemaal laten verdrogen maar bijna laten verdrogen, om dit te kunnen overleven krijgt de plant soms een extra prikkel om nieuwe wortels te maken, zet je de plant opnieuw in de dichte bunnenpot, dan kan je het verder wel vergeten, omdat het rotten door gebrek aan lucht, gewoon doorgaat.
Dus altijd een plant in een binnepot zetten, waar gaten in de bodem zitten en deze dan in een waterdichte buitenpot, nu kan je wel zien, als er een keer te veel water in zit.
Eerlijk gezegt is de kans dat deze plant nog door gaat met groeien, erg klein, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het, ik heb met mijn beperkte groene vingers nog nooit een plant kunnen redden. Maar we blijven stug volhouden :P
Neem een rode bloempot en doe daar wat steentjes onderin, zodat het overtollige water altijd goed weg kan. Voor je de plant in de pot zet hem een dag of 2 laten drogen en dan pas in de nieuwe pot zetten met goede potgrond. Dat idee van de oude aarde wegspoelen is prima. Ik hoop dat het lukt.