Hoe lang duurt het voor de Celastrus effectief een boom gewurgd heeft?

Ik krijg maar geen kapvergunning voor de reusachtige boom in mijn kleine stadtuintje (Rotterdam). Ik heb onlangs vernomen dat de vorige bewoners zelfs zijn verhuisd vanwege die rotboom.
Onder het mom: 'niet goedschiks, dan maar kwaadschiks' overweeg ik nu de celastrus (boomwurger) in te zetten om de boom naar de eeuwige jachtvelden te helpen.
Alleen, is dit zinvol? Zo'n grote boom geeft niet snel de geest, lijkt me. Zijn er andere manieren om deze doorn uit mijn oog te verwijderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
Utrecht
9 jaar geleden
Zou wel eens erg lang (jaren) kunnen duren.
Gaatje boren in de stam en hier wat wasbenzine of petroleumether in laten lopen (en dan af en toe wat "bijvullen") werk misschien wat vlotter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker sneller, maar ook goed te achterhalen.
Met een beetje pech een boete en de kosten van het terug laten plaatsen van een boom van vergelijkbare grootte.. Die boom was er voordat de bewoner er kwam dus dit was bekend.
De enige legale optie is flink terug laten snoeien.
Ivana
9 jaar geleden
Toen wij een boom in onze tuin hebben gekapt heb ik, net als de indianen, de boom om vergeving gevraagd.
De boom zal je toch wel IETS brengen wat positief is? Schaduw? Kleur? Zuurstof?
Onze boom werd een gevaar, anders had hij nog lang en gelukkig daar gestaan.

Antwoorden (1)

Een Celastrus is niet in staat een volwassen boom te wurgen.
Alleen jonge slecht groeiende bomen kunnen er van dood gaan.
Misschien kan je een groot deel van de onderste takken er af zagen, krijg je wel veel meer licht.