Kan ik een hortensia ook in een pot laten staan?

Ik heb een mooie rose hortensiastruik gekregen. Deze staat in een grote pot, ca 30 liter. Omdat ik weinig ruimte heb om hem in een bloemenperk in de tuin te planten, wilde ik hem in die pot op mijn terras laten staan. Kan dat, of legt hij dan het loodje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
24.8K

Het beste antwoord

De hortensia kan best in een pot blijven staan en kan hierin ook wel overwinteren. Het beste is echter een hortensia in de volle grond te laten staan en ook daar te laten overwinteren. Wist je dat je hortensia's kunt stekken. Als je er scheuten afhaalt die overbodig zijn en je zet deze scheuten op een beschutte plaats in de volle grond, dan zullen na de winter deze scheuten wortels hebben gevormd en kun je deze scheuten in een pot zetten en krijg je nieuwe planten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan wel. Zorg er wel voor dat je regelmatig turf of gemaaid gras rond de stam aanbrengt, de pot kan ontwateren en de kluit niet uitdroogt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan uit ervaring zeggen dat het bij mij nu ruim 2 jaar goed gaat. Ik doe wel meer mijn best met mest (1-2 x per jaar, in de tuin vergeet het rustig een heel seizoen).

Die van mij staat trouwens niet in de volle zon maar ik heb het idee dat ze het ook beter doen (lees: veel langer bloeien en de bloemen blijven veel langer mooi van kleur).

Ik hoop wel dat je een beetje een kleine soort hebt. ik heb er één (gelukkig gewoon in de tuin) die wordt zowat 1,5 m in diameter, ook als ik hem flink snoei. Dat lukt vast niet in een pot.
12 jaar geleden
Kan best hoor, maar zet hem wel op een schotel, anders kan hij te snel uitdrogen en oh ja, als het regelmatig regent, de schotel omdraaien, anders staat hij te nat.
Wel bijmesten hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Hortensia kan in de pot blijven onder bepaalde voorwaarden. Onder in de pot hydrokorrels daarboven foamflakes, dit is speciaal voor potten voor op het terras of balkon.Als bemesting adviseer ik een osmocote bemesting. Deze bemesting geeft het hele groeiseizoen zijn voedingsstoffen af.
En natuurlijk regelmatig water geven.