Wat is de definitie van onkruid?

Natuurlijk weet ik wat onkruid is, maar wat is de definitie van onkruid?.

Waneer is iets onkruid en wanneer niet.

Als een zonnebloem geplant word is dit geen onkruid, maar als hij niet geplant is, is het dan wel onkruid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Onkruid zijn alle planten die ongewenst zijn op de plek waar je ze niet wilt.

Een beter onderscheid om te maken is wellicht dat tussen lokale soorten en gecultiveerde / geimporteerde planten

Toegevoegd na 47 seconden:
# onkruid
Uitspraak: ˈɔnkrœyt het -woord Zelfst. Naamw. planten die groeien waar je niet wilt dat ze groeien `onkruid wieden` onkruid vergaat niet (= ) '
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/onkruid

#
onkruid
Plant die voorkomt waar hij ongewenst is. '
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/onkruid

#
onkruid
Planten die voorkomen op een plek waar ze niet gewenst zijn. '
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/onkruid

#
onkruid
Plant die voorkomt waar hij ongewenst is. '
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/onkruid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

zelf zou ik zeggen: een ongewenste plantensoort die zich maar met moeite laat verwijderen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Onkruid: planten die groeien waar je niet wilt dat ze groeien.
Ongewenste planten dus, alles kan in principe onkruid zijn.
13 jaar geleden
Alle planten die op ongewenste plaatsen opkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onkruid is niet echt te definiëren. wat de 1 een plant noemt en mooi vindt, noemt de ander onkruid. Voorbeeld in mijn tuin staan Akelei en Slaapmutsjes, allebei éénjarig en zaaien zichzelf uit. Ik vind ze mooi en mijn buuf noemt het onkruid.
Tjaaa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat er niet alleen om of de plant op een ongewenste plaats opkomt.
het is pas onkruid als het daarna niet of pas met veel moeite lukt om hem weg te krijgen
een salvia die op een verkeerde plaats opkomt haal je zo weg, zevenblad kan gewenst zijn ( je hebt ze ook met bont blad) maar als je hem weg wilt hebben dan heb je een probleem. daarom is zevenblad onkruid en salvia niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onkruid is een ongewenste, wilde of ongecultiveerde plant.