bromvliegen eten mn bramen op. komt dit vaker voor?

Sinds twee jaar heb ik een tamme braam in mn tuin die dit jaar enorm is gaan groeien en heel veel vruchten draagt. Echter we durven die bramen niet te eten omdat de struik krioelt van de bromvliegen van verschillende soorten. Ook zijn er wespen die zich te goed doen aan de bramen , maar dat vind ik niet zo erg en bovendien lijken wespen met niet zo smerig als vliegen. Het zijn werkelijk vliegen, waaronder de bekende metaalachtige groene die ook op hondenpoep zitten etc. Zwarte en die grote met een beetje streepjesachtig patroon. Mijn vraag is nu, kan ik dit jaarlijks verwachten? Zo heb ik weinig plezier van mn rijke oogst, en kan ik beter iets anders dan die braam neerzetten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
5.2K

Het beste antwoord

Niet alleen voor mensen is de braamstruik in trek, de bloemen bieden nectar en stuifmeel voor zweefvliegen, kevers, bijen en hommels. In en op de bladeren en stengels leven roesten (een soort schimmels), diverse kever- en vlindersoorten, mineerwespen, galwespen en vele andere wespensoorten. De braam is er voor iedereen.
Als je de bramen plukt kun je ze het beste snel wassen in koud water. Niet onder stromend water, dat kan kneuzingen veroorzaken. Door het snel te doen, voorkom je aroma- en sapverlies. Laat ze uitlekken op keukenpapier.
Dus in ieder geval even wassen en door te koken, bv voor het maken van jam, is er geen gezondheidsrisico.
Pas na het wassen, verwijder je de kroontjes en steeltjes met duim en wijsvinger of een scherp mesje.
Voor het maken van puree is het handig de vruchten te pureren met een staafmixer. Pitjes kun je er uitzeven, als je dat wilt, anders vind je ze terug tussen je tanden of kiezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of het vaker voorkomt dat vliegen de bramen opzoeken? jazeker allerlei soorten zelfs. De schorsvlieg, Verschillende soorten vleesvliegen, de goudvlieg en natuurlijk ook wespen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik heb de links met belangstelling gelezen. Vooral de tweede link, die met die mooie foto,s geeft de situatie in mijn tuin goed weer. Het blijft echter een deceptie dat ik om deze reden de bramen niet rauw kan eten. Dan zijn ze toch het lekkerst. Ik hoop dat het niet elk jaar Zo,n invasie is op mn bramen. We wachten naar af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@RayHolland, Ik heb druiven, frambozen en bramen in de tuin. Het is ieder jaar weer anders. De druivenoogst wordt gigantisch, de bramenoogst ook. Heb wel meer beschimmelde bramen dan andere jaren, vooral aan de laaghangende takken.
De frambozenstruik en de pruimenboom doen niets.
Misschien heeft @Eddeist een remedie tegen de vliegenplaag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoewel er nog een nuttig antwoord was, is dit antwoord het meest passend oo mijn vraag.

Andere antwoorden (1)

Toen ik nog vlakbij een manege woonde, had ik er ook veel last van. Het enige dat echt hielp was een professionele vliegenval. Hierin zit namelijk een middel dat vliegen altijd aantrekt en dat kan je zelf niet zo efficiënt maken.
Ik had een vliegenzak gekocht en in de buurt van mijn moestuin opgehangen, omdat het spul stinkt en dat wil je niet bij je terras hebben! Hij moet wel voldoende licht hebben en beter niet op de wind hangen. Ik vond het ook geen prettig gezicht om al die vliegen te zien verdrinken en dat is dus wel te zien! Hang hem dus mogelijk niet bij de eethoek e.d. op, of op het terras waar je zit.

Hij werkte bij mij als een tierelier! Het voordeel van een zak is dat je hem zo weg kunt gooien en er niet met je handen aan hoeft te komen. Er zijn echter ook andere opties als vliegenval. Kijk maar eens op de site die ik voor je gevonden heb;
http://www.vliegenvangen.nl/Vliegenzak
http://www.vliegenvangen.nl/Vliegen_bestrijden
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank! Nooit van gehoord. Ik heb de site bewaard en ga het volgend jaar proberen.