hoe verstevig ik mijn zonnebloemen?

Mijn zonnebloemen groeien heel goed, ze zijn ruim 3.5 m hoog nu. Echter worden de bloemen zo zwaar bovenin dat ze knappen. Hoe verstevig ik dit? De stelen zitten met touwen vast aan de schutting, maar boven de schutting is er niets. Daarnaast groeien de bloemen aan lange stelen, die vervolgens gaan hangen/knappen. Heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.1K

Het beste antwoord

Dat de bloemen gaan hangen is normaal. Daar hoef je ze niet voor te verstevigen.

Omdat je ze aan de schutting bindt, voorkom je dat de bloem zijn natuurlijke vering uit de stengel kan halen, wat knappen kan bevorderen. Je zou kunnen overwegen om een bamboestok aan de stengel te binden, elke 20cm oid vast zetten tot aan de bloemhoofd.

Bij ons staan de zonnebloemen op iets lager, rond de 3 meter, vij in de tuin, zonder steun & deze knappen niet. De grootste vorige jaar was 75doorsnede...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zet een houten bezem steel boven de helft wat slap hangt met touwen vast aan de steel probleem opgelost
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er een lange bamboestok naast zetten, waaraan je de steel vastmaakt. Bamboestokken zijn gewoon bij een tuincentrum te koop en niet eens zo heel duur.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Een bamboestok is inderdaad een goede oplossing.
Ik heb nog een tip: als je zonnebloemen uitgebloeid zijn, haal dan de bloem eraf en hang die op zijn kop te drogen op een goed geventileerde plaats. Van de winter kun je ze dan voor de vogels buitenhangen. Vooral kool- en pimpelmezen zijn er gek op. (natuurlijk een paar zaden voor volgend jaar achterhouden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke tip, ik voer graag de vogeltjes wat bij in de wintermaanden! tnx :)