Hoe verwijder ik algen uit mijn vijver?

In mijn vijver (zonder vissen) staat een fonteintje. De pomp staat op de bodem van een emmer die gevuld is met kleine keitjes als filter. Op de pomp zelf zit nog een fijne filter. Ondanks deze maatregelen verstopt de pomp om de 2 weken. Die zit dan vol groene smurrie.
Wat nu?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
3.3K
fremar
6 jaar geleden
zijn het van die draadalgen?(lange slierten)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zit er leven in de vijver?
Heb je planten in de vijver? Algen betekend meestal dat er teveel voedingstoffen in de vijver zit, vaak komt dat door bladeren.
Als geen leven of planten in zit: vijver leeghalen en schoonmaken.
Als wel leven: Is je water nog wel helder?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zijn geen slierten, maar gewoon smurrie. Er is geen leven in de vijver. De vijver is 2 weken geleden schoongemaakt. Het water is niet helder, geen planten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met schoonmaken bedoelde ik al het water eruit en met schoonmaakmiddel werken.
Met vers leidingwater gaat het normaal gesproken lang goed. Als er verder geen leven inzit kan je er af en toe een chloortablet in doen voor een zwembad. (alleen als het een siervijver is waar beslist geen leven of planten in zit en waar dat ook niet de bedoeling is)

Het beste antwoord

Algen zijn zuurstofplanten die proberen de waterkwaliteit te verbeteren.
In het vijverwater zitten voedingsstoffen en mineralen.
De vraag naar voedingsstoffen door de vijverplanten, moet voldoende zijn om geen overschot te krijgen.
Is er wel een overschot aan voedingsstoffen , dus te weinig planten, dan ontstaan algen
Ook de hardheid van het water is erg belangrijk ( de GH waarden )
Laat je water testen op de hardheid en voeg voldoende echte zuurstof planten toe.
Niet een paar takjes maar flink wat bosjes.
Geschikte zuurstofplanten zijn hoornblad, puntkroos en krabbenscheren.
Deze gaan los in het water.
Als alles nu in orde is, gaan van zelf de draadalgen weg
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaar hier puur om een ornament. Er is geen leven in de vijver. Als ik het zo lees is de vijver zo klein dat hij nooit een evenwicht kan krijgen. Dan kan je het beste maar gewoon al het leven inclusief de alg om brengen met chloorwater...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ook vogels zullen komen drinken van dat chloorwater. Op een tuincentrum kan je spul krijgen die algengroei tegen gaat bij het maken van een nieuwe vijver, onder de naam waterverbeteraar vijvers Er zijn verschillende merken. Werkt uitstekend

Andere antwoorden (2)

Als je met algen in je vijver zit, kan je stengels gerst, stro of lavendel bundelen en in je vijver leggen. Je moet die stengels dan drie à vier weken laten rotten in je vijver. Op die manier verdwijnen de algen.
(Let op: er kan tijdens die 3 à 4 weken een onaangenaam geurtje rond je vijver ontstaan. Dat komt door het rottingsproces.)
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jouw advies is goed tegen zweefalgen, niet tegen draadalgen ( groene smurrie)
fremar
6 jaar geleden
maar volgens vraagsteller gaat het hier niet om draadalgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zweefalgen zijn zeer kleine groene bolletjes die het water groen kleuren,maar die je niet kan zien. Alle andere algen zijn slijm algen of draadalgen of kiezelalgen enz.
Als het fonteintje alleen voor de sier is ka je er iets van chloor ingooien. Als er geen alg kan groeien kan het ook je pompje niet verstoppen. In tuincentra zijn de fonteinen ook vaak gevuld met chloorwater. Misschien hebben ze daar wel speciale middelen te koop.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
met chloor maak je alles dood wat nuttig is voor je vijvertje, dus een nog groter prbleem.