Hoe onderscheid ik de valse vlier van de echte vlier?

Ik ben een beetje huiverig geworden na de ernstige waarschuwing van mijn tante die mij ooit vertelde dat je een valse/giftige vlier hebt, en een echte waar je van alles van kan maken. Volgens mijn tante lag het aan de hoeveelheid bladeren aan de takken, maar de vlier die wij hier hebben staan die heeft er zowel 5 als meer (wat volgens haar de valse vlier zou zijn).

Hoe weet ik nu dat de vlier die wij hier hebben staan de goede vlier is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
31K

Antwoorden (4)

Wanneer de vogels van de besjes eten weet je dat het geen valse vlier is. De vogels weten n.l. haarfijn wat wel/niet giftig is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén ding is jammer: giftig voor de ene diersoort is niet altijd giftig voor de andere diersoort. De bessen van de kruidvlier worden gewoon gegeten door vogels, zo worden de zaden namelijk verspreid.
Ik denk dat je de kruidvlier bedoelt, Sambucus ebulus.

"De plant wordt 60-150 cm hoog en heeft een onaangename geur. De plant vormt een kruipende wortelstok (rhizoom) en heeft een gegroefde, kruidachtige stengel. De onevengeveerde bladeren hebben zeven tot elf blaadjes en bladachtige, eironde, gezaagde steunblaadjes."

In de winter sterft ie af, zoals veel planten, en in de lente komt ie weer op (gewone vlier laat wel het blad vallen maar de struik zelf blijft gewoon staan).

Foto gewone vlier:
http://aphotoflora.com/Yorkshire/Sambucus%20nigra-fruit-19-09-08.jpg

Foto kruidvlier:
http://www.ruhr-uni-bochum.de/boga/html/Sambucus.ebulus.ja.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kruidvlier (dat is die valse, giftige) wordt niet zo groot (maximaal 1, 50m hoog), heeft geen houtachtige stam, sterft in de winter tot op de grond af, en heeft niet meer dan vijf, maar zeven of meer deelblaadjes per blad.

Hij is vrij zeldzaam. Hij bloeit laat, als de gewone vlier al zowat is uitgebloeid.

En oh ja, veel mensen vinden hem stinken. Als hij bloeit, ruikt het bitter amandelachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ons land groeit ook de bergvlier, die giftig is en rode bessen heeft, dus kan je deze nooit verwarren met de gewone vlier die blauw- zwarte bessen heeft.
Alle andere vlieren die gewoon takken en stammen hebben zijn een en de zelfde soort, wel zijn er in het wild, twee soorten blad, de gewone vlier, die je overal ziet en de peterselie vlier, deze heeft fijn diep ingesneden blad, vandaar de naam peterselievlier.
Voor in de tuin zijn er wel wat meer soorten gekomen, met bont geel blad, met geheel geel blad en zelfs met rood-bruin blad met rose bloemen, maar al deze soorten komen van de gewone vlier en zijn dus niet giftig.

Alleen de kruidvlier, die een vaste plant is, heeft dus geen echte takken en stammen, ( zeldzaam) is giftig, maar deze ziet er heel anders uit en komt bijna nergens meer voor, misschien Zuid limburg nog.

Gek genoeg zijn gewone vlierbessen ook giftig als je ze vers zou eten, maar gekookt voor jam, is het gif weg en uitzonderlijk lekker en gezond.,
Dus nog even en lekkere jam maken!
Doe er gelijk bramen doorheen, voor nog lekkerdere jam!!!