Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik mijn hortensia weer aan het bloeien

Sinds drie jaar heb ik in de tuin drie hortensia's staan Het eerste jaar prachtige grote bloemen. Het jaar daarna werden de bloemen kleiner en dit jaar zijn het grote groene planten zonder bloemen of knoppen. Wat moet ik doen om volgend jaar weer een bloeiende hortensia te krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
23.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hortensia's regelmatig bijmesten. Het liefst met organische koemest daar deze langzaam zijn voeding afgeeft en tevens de grond verbeterd. Daarom zie je vaak van die mooie grote hortesia's naast de deur staan bij boerderijen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je ze na het eerste jaar flink hebt gesnoeid krijg je meestal weinig of geen bloei in het volgende jaar.

Toegevoegd na 18 seconden:
In dat geval dus niet meer snoeien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snoei al het oude hout weg in het voorjaar en strooi dan eens meststof die speciaal voor hortensia`s te koop is.

Toegevoegd na 11 minuten:
Met het oude hout bedoel ik de dode takken. In het voorjaar zie je de nieuwe knoppen al en is snoeien makkelijker.Als je er takken tussenuit snoeit zonder wortelsnoei toe te passen heb je kans dat te snel groeiende te lange takken ontstaan.
Vaak hoeft een hortensia niet eens gesnoeid te worden, alleen al het afsteken van de wortels rondom doet de groei remmen als je ze wat minder groot wil houden.
(Lees meer...)
amc
13 jaar geleden
veel hortensia's bloeien op het 2-jarig hout. bij het snoeien knip ik altijd die takken weg, waar bloemen op zijn gegroeid. de andere laat ik staan. succes gegarandeerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Hortensia houdt van vochtige ,zure, humusrijke grond, met indien nodig regelmatig mest.
Hij houdt niet van een tochtige winderige plaats en liefst half schaduw.
Rooi de plant er uit, graaf een gat en spit er een kruiwagen grond uit, vul dit gat met een kruiwagen potgrond, plant hierin de hortensia en geef water.
helaas betekent dit niet dat hij volgend jaar goed gat bloeien, want de aanleg voor de bloemknoppen voor volgend jaar is al gebeurd!
Hiervoor ben je dus nu al te laat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hortensias zijn zonaanbidders. Zet ze daarom niet te donker. En ze zijn gek op goede en regelmatige voeding.
De snoei is al beschreven heb ik gelezen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding