ik heb een stal vol met oude, kapotte strobalen, hoe kan ik deze het best composteren?

Kan ze er niet uithalen met een machine, dus doe het handmatig, dus te duur om voor weken een container voor de deur te hebben staan...dus dan maar op mijn land verwerken...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bel eens een tulpen teeler. Misschien is hij er blij mee. Zij kopen stro om de bollen in de winter tegen de vorst te beschermen.

Het beste antwoord

composteren is een proces dat in principe vanzelf op gang komt, als het materiaal nat wordt. het kan versneld worden door er composteerversneller doorheen te mengen. daar zitten de bacteriën die dit proces uitvoeren. het is te verkrijgen bij elk tuincentrum.
let wel op. door het composteringsproces ontstaat warmte. zodanig, dat de stapel stro vanzelf in brand kan vliegen. het moet dan wel gaan om een niet al te kleine hoop stro en het moet zijn warmte opbouwen, bijv in een min of meer afgesloten ruimte. hooibroei is daarvan een berucht voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Alles naar buiten waar een mestverspreider er bij kan komen, wagen vol laden en verspreiden over je land.
Of alles buiten op een hoop gooien en wachten, niet hoger dan 1 m.
Binnen twee jaar is alles verrot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verspreiden over je land zou een optie kunnen zijn. Als dat niet gaat, dan een composthoop maken, als het mogelijk is in een groot gat in de grond. Wel het stro losschudden en niet in balen laten dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt overwegen deze strobalen te gebruiken om een huis mee te bouwen, als grondstof voor het huis dan.

Toegevoegd na 57 seconden:
kijk eens hier hoe dat in z'n werk gaat
http://www.klimaatwebsite.be/MAP.php?p=DW/DB/Energie/Strobalen0&m=DW/DB/Energie/M_Strobalen

Toegevoegd na 1 minuut:
zorg wel dat je stro droog blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stro is zowiezo moeilijker te composteren dan hooi.het is stugger.probeer t eerst door n hakselaar te doen zodat je kleinere stukjes krijgt en strooi t dan uit over t land of vraag aan n boer of hij t kan gebruiken in de stallen.en schuur vol zeg je,nou dan ben je nog wel even bezig.ligt er natuurlijk aan hoe groot die schuur is en om hoeveel balen t gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er een strobalen composthoop van maken.
Met 13 balen stro kun je een tijdelijke composthoop maken. Het stro isoleert en zorgt voor hoge temperaturen zodat de compost in een week of 6 - 8 is verteerd, maar is na een jaar of twee zelf ook verteerd. Behalve stro heb je hiervoor draad en vijf palen nodig om de balen stevig aan vast te binden tegen de wind. De palen kun je weer hergebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet een advertentie in de plaatselijke krant dat men het gratis kan komen ophalen. Je kan ook een manege bellen.
Wat je overhoudt kan je composteren.