wanneer is het de beste tijd om hortensia`s te snoeien.

en welke takken moet er dan gesnoeid worden?de jonge of oude uitlopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Het beste antwoord

Een veel gestelde vraag is hoe hortensia moet worden gesnoeid en vooral wanneer. In warme klimaten wordt de plant in het najaar gesnoeid, in koele klimaten in het voorjaar: eind maart - half april. Hortensia bloeit op hout van het voorgaande jaar. Regelmatig snoeien komt de bloei ten goede. Vormsnoei is niet nodig.
Bij volgroeide planten worden zwak gegroeide (dunne) scheuten zonder meer verwijderd. Wanneer er veel oude scheuten aan de struik zitten, worden enkele daarvan op ca vijf centimeter boven de grond teruggezet. De overige oude scheuten worden tot dertig centimeter boven de grond ingekort. Snoei in dat geval het topeinde boven een naar buiten staand oog af.
Uitgebloeide en jonge scheuten worden ook tot dertig centimeter boven de grond gesnoeid en ook op een buitenoog. Uit dit oog groeien nieuwe bloeischeuten. Van een totaal verouderde struik worden alle scheuten tot vijf centimeter boven de grond weggesnoeid. Nieuwe scheuten worden dan in de loop van het jaar gevormd. Die zullen dan niet in hetzelfde jaar bloeien, maar het jaar daarop. In het voorjaar daarna worden alle uitgebloeide scheuten tot op vijf centimeter boven de grond afgeknipt. De nieuwe, jonge scheuten worden tot op dertig centimeter teruggezet. De snoeicyclus is dus voortdurend gericht op verjonging van de struik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

tot op de grond toe. mar dan heb je meteen geen bloemen meer de eerste 3 jaar dus
verjong en haal 20% van de oudste takken weg.
er is een filmpje over:
deze mijnheer legt dat precies uit:
http://www.youtube.com/watch?v=bCPsujDCj8M

Toegevoegd na 4 minuten:
de beste tijd is verschillend:

Hortensia's zijn er in veel verschillende soorten zoals de klimhortensia, pluimhortensia en de bolhortensia. Deze drie soorten hebben allemaal een andere manier van snoeien en snoeitijd. Ik zal je dan ook een algemeen antwoord geven, wellicht als je meer kan vertellen over welke hortensia je bezit er dieper op ingegaan kan worden.

De klimhortensia kan het beste weer worden gesnoeid in de zomer nadat de bloei voorbij is. Snoei wel alleen maar de nieuwe scheuten.

De pluimhortensia daarentegen wordt juist in de winter of vroeg in het voorjaar (voordat nieuwe uitlopers ontstaan) gesnoeid. De pluimhortensia kan tot boven de grond worden gesnoeid.

En een bolhortensia kan het beste vroeg in de lente (maart) worden gesnoeid. Knip uitgebloeide bloemen af net boven het bloembot. Een bloembot is te herkennen aan weerszijde een twee nieuwe dikke knoppen voor een volgende bloem, enkele cm's onder de oude bloem vandaan. Takken ouder dan drie jaar kan je snoeien tot aan de grond, maar niet het eenjarig hout hier zitten namelijk al nieuwe knoppen aan.

Bij alle drie de soorten snoei is het belangrijk dat er geen vorst is!

Toegevoegd na 5 minuten:
bron: http://huis-en-tuin.kwero.nl/tuin/388-hortensia-snoeien.html

Toegevoegd na 6 minuten:
er is vaker een vraag over geweest:
http://www.goeievraag.nl/vraag/tijd-hortensia-snoeien-manier-houd.284
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A. Snoeien van Hydrangea macrophylla:
Deze soort met de bolvormige bloemen of platte schermen, komt het meeste voor in de tuinen. De bloemknoppen staan meestal op twee- of meerjarig hout. Tijdens de snoei kun je de toekomstige bloemen reeds herkennen aan de dikke bloemknoppen.

SNOEIPERIODE:
In de vroege lente: vanaf maart
fremar
13 jaar geleden
snoei de takken waar de bloemen zijn uitgebloeid
je houd dan een kaal aantal stelen over maar zullen volgend jaar gewoon opkomen .
snoeien kan gewoon als ze zijn uitgebloeid.
ik spreek uit ervaring want ik doe dit zelf al jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroege lente
de takken die je moet snoeien zijn de takken waarop vorig jaar een bloem stond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Hortensia takken die er nu aan groeien, vanuit of vlakbij de grond, dus zonder bloemen, dikke rechte takken, zijn de beste takken voor volgend jaar, in de winter goed te herkennen als rechte , lange takken iets anders van kleur( lichter) dan de andere oudere takken.

De op een na beste takken, zijn de takken die nu twee jaar oud zijn ( dus de nieuwe takken van vorig jaar)
Deze herken je in de winter, dat ze bovenaan, slechts een klein aantal zijtakjes hebben die gebloeit hebben.

Alle andere takken die zijtakjes aan de zijtakjes hebben zijn dus minimaal 3 jaar oud en deze snoei je bij de grond toe af, hierdoor dwing je de plant voldoende nieuwe takken te vormen.

Vaak moet je dus 3/4 van de struik afknippen!
Door het verjongen van de plant, ontstaat er weer een krachtige groei en bloei.

Snoeien doe je in het vroege voorjaar, direct na de winter.

Zie je het helemaal niet zitten, dat snoeien, dan kan je ook in het vroege voorjaar, alles bij de grond afknippen, dan heb je wel een jaar geen of bijna geen bloemen.

Al deze snoei informatie is bedoelt voor de gewone Hortensia's.
Heel veel andere minder bekende soorten moeten vaak anders gesnoeid worden.