Mijn krokussen en narcissen zijn nu wel zo'n beetje uitgebloeid. Het blad wil ik nu ook wel kwijt. Wat doe ik daarmee? af laten sterven of wegknippen?

Ik heb sinds een half jaar een tuin, en ik heb de bollen dusdanig geplant dat ze nu mijn roos en mijn hortensia in de weg lijken te staan. Kan ik het blad wegknippen of moet ik ze af laten sterven. En hoe pak ik dat het beste aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
13.7K

Het beste antwoord

Het blad van narcissen kan je op een bosje doen, met een touwtje er omheen, wachten met rooien tot het geel wordt.
Rozen en hortensia's hebben tijdens hun komende groei geen enkele last van het blad van je bollen, het blad gaat straks plat op de grond liggen en jou planten groeien omhoog er ver boven uit.
Een narcis is een meerjarige bol, dat betekent, dat de bol na de bloei moet kunnen groeien, wil hij volgend jaar weer goed bloeien.
Te vroeg uitspitten verstoort deze groei.
Crocussen zijn niet zo hoog, daar heeft je roos en hortensia geen last van.
Een Crocus is een eenjarige knol, na de bloei gaat het knolletje dood en groeien er als het goed gaat, weer een of twee nieuwe knolletjes aan, maar ook alleen als de plant met rust gelaten wordt.
Kijk nu goed in je tuin, wat voor volgend jaar een betere plek in je tuin is voor je bloembollen.

De bollen rooien na de bloei en af laten sterven met het groen er nog aan en ergens op een plaats in je tuin waar je er niets van ziet, is een oplossing, maar ben je iets te vroeg met rooien, dan gaat dat ten koste van de bloei volgend jaar.
Nog een oplossing, rooi de bollen er uit en gooi ze weg, koop dit najaar weer nieuwe, ze kosten maar heel weinig geld en plant ze dan direct op de juiste plek, waar ze rustig af kunnen sterven, iedere beginner maakt fouten.
Een bosje bloemen gooi je ook weg na 10 dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, het is waar dat je een bosje bloemen ook weggooit, maar het hebben van een tuin en het tuinieren maakt het nou juist zo duurzaam.
Ik zal je tips opvolgen behalve dan het weggooien en nieuwe kopen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima zelfs, maar doe het dan op de juiste mannier, dus af laten sterven en dan pas rooien en ze er niet te vroeg uit halen, anders heb je volgend jaar alleen maar blad en geen bloemen, dan kan je ze maar beter meteen weg gooien, dat bedoelde ik er mee.
amc
13 jaar geleden
Ik haal ze er ook pas uit wanneer het loof al droog wordt en geel verkleurt. Ik doe het eigenlijk alleen bij tulpen en ze komen elk jaar weer mooi bloeiend terug. De rest laat ik meestal afsterven en staan. Vele soorten verwilderen nog en krijgen kralen. Laat ik lekker staan. Mij persoonlijk stoort afstervend blad niet zo, want ik houd niet van al te nette tuinen. Ik laat het vaak gewoon vergaan en de natuur doet de rest. Ik heb dan ook best veel regenwormen en andere kleine insecten en dat houdt de grond lekker los en voedselrijk denk ik. Ik heb zelf geen grote narcissen in de tuin, wel bosjes kleine narcisjes en dit worden er elk jaar meer. Ik heb dus geen lange slierten loof. Wat ik wel heb zijn hoge aliumstelen met heel grote bolvormige bloemen in paars. Zodra deze afsterven zijn ze weer mooi om te zien. Laat ik dus ook staan, want ik vind ze dan zo decoratief. De zaadjes kan je er dan zo uithalen en die doe ik droog in een envelopje.
Ik kweek ze dan weer op en zodoende heb ik op verschillende plekken die grote paarse bollen boven andere bloemen uitsteken. Zo leuk om te doen en zo dankbaar werk! Tuinieren is best pittig om te doen, maar je hebt er zoveel voldoening van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc wat een lekker verhaal van je, je weet te genieten!

Andere antwoorden (4)

Nadat ze zijn uitgebloeid de knoppen verwijderen en de planten nog een tijdje laten staan. Dan hebben ze tijd de bollen te sterken en komen ze volgend jaar weer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op plekken waar ik ze weg wil hebben, maar niet wil wachten tot ze helemaal verdroogd zijn, schep ik ze voorzichtig uit de grond, dus het loof en de bol er nog aan, want het loof moet je er zo lang mogelijk aan laten zitten zodat de bollen hun energie houden, Dan kuil ik ze in op een plek achterin de tuin.
Daar maak ik een gat in de aarde waar ik ze in leg, (plat dus)en dit schep ik weer dicht zodat de bollen bedekt zijn.
Het loof moet echter nog wel zichtbaar zijn. Zodra dit verdord en droog is, schep ik ze er weer uit. De bollen maak ik schoon en hang die op in een netje of leg ze in een kistje in de schuur. In het najaar zet ik ze weer op een andere plek in de tuin, zodat ze in het volgend voorjaar weer bloeien.
Vooral tulpen die jaren achtereen op dezelfde plek blijven staan putten de grond uit.
amc
13 jaar geleden
Hoe vervelend ook, niets aan doen. Het duurt niet lang en dan zijn de bloemen en blaadjes zo verdroogd dat je die er zo af kunt plukken. De bollen nemen de energie van het afgestorven materiaal weer op zodat ze er komend jaar weer net zo fleurig bijstaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik nog wel eens doe is die lange slierten van de narcissen even wat dubbelvouw en ze met een touwtje wat opbind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf steek met een schep het blad eraf ,ze groeien dan weer iets omhoog en laat dit met rust. Heb je minder last van de bladeren en hier bij mij nog nooit problemen gehad met nieuwe bloei.