Waarom stoppen bomen met groeien bij een bepaalde hoogte?

Ik vraag me al jaren af waarom bomen niet doorgroeien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.1K

Het beste antwoord

De boom groeit niet meer in de hoogt maar in de breedte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die constatering is geen antwoord op de vraag waarom hij niet verder groeit in de hoogte.

Andere antwoorden (6)

Net zoals mensen niet onbeperkt doorgroeien, doen bomen dat ook niet. Misschien zwaartepunt dat dan verkeerd komt te liggen, of de voedseldoorstroming(vochtopname) komt in gevaar,omdat die gewoon niet hoger kan
13 jaar geleden
volgens mij heeft dit te maken met het "instinct" van de boom
hij weet dat als hij hoger wordt hij meer wind zal vangen en eerder zal omwaaien bij een storm omdat de wortels er niet op berekend zijn om meer wind te vangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de min maar weer niet het lef om erbij te zetten waarom
diegene die dit doen moeten ze meteen verwijderen van deze site
Utrecht
13 jaar geleden
Ik ben niet van de min maar toch een reactie waarom jou antwoord onzin is: instinct bestaat niet bij planten. Voor instinct/geheugen etc is een centraal zenuwstelsel nodig en dat hebben bomen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij krijg je ook een min waarom wordt de boom dan niet dikker met grotere/stevigere wortels?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag dat maar aan die boom
Waarschijnlijk brengt het capillaire systeem het levenswater niet hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, Reuzenbomen kunnen wel 110 meter hoog worden moolkeesje, Mits je ze niet te diep poot. 110 meter capilaire werking?
Utrecht
13 jaar geleden
Moolkeesjeheeft wel gedeeltelijk gelijk: het is afhankelijk van soort boom of deze wel of niet een systeem heeft dat water verder naar boven kan brengen dan door cappilaire werking mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat het wel klopt, want als je dezelfde soort boom in verschillende grondsoorten zet, kunnen ze ook verschillende lengtes bereiken. Dan is er sprake van veel verschillen natuurlijk (zuurgraad en voedselrijkheid) maar zeker ook van hoeveel water de boom uit de grond omhoog kan krijgen - als dat teveel moeite gaat kosten, stopt de hoogtegroei en gaat de boom meestal meer in de breedte groeien.
Bij de reuzenbomen speelt nog iets anders mee: "In de dunne kuststrook is er het hele jaar door relatief veel neerslag en is het vaak mistig. Zo kan de boom steeds voldoende water kan opnemen. De hoogste bomen zijn te vinden in de vochtige valleien op rivierafzettingen, hoewel een aantal recent ontdekte recordbomen totaal onverwacht op hellingen bleken te groeien." http://www.monumentaltrees.com/nl/bomen/kustsequoia/
het zit alles in de genen van de boom.
het uiterlijk, de bloeiwijze, en ook de uiteindelijke hoogte die de boom onder optimale omstandigheden kan halen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Bij elke meter die een boom hoger groeit, moeten de voedingsstoffen die vanuit de grond worden opgenomen verder omhoog. Dit transport van voedingsstoffen is ook niet gratis - het kost wel degelijk energie, welke maar in beperkte hoeveelheid aanwezig is.

Elke meter hoger betekent dus dat het meer energie kost om deze voedingsstoffen in de kruin van de boom te krijgen. Op gegeven moment weegt de winst van de extra hoogte niet meer op tegen de kosten om deze voedingsstoffen naar deze hoogte te transporteren. Vanaf dat moment is het dus niet langer rendabel om nog verder te groeien.

Hierdoor zie je ook vaak bossen waarin de bomen grotendeels even groot zijn, met hier en daar een uitzondering die er bovenuit schiet. De meeste van hen bereiken dit omslagpunt rond dezelfde hoogte, terwijl er dus ook soorten zijn die door een iets andere energiehuishouding toch in staat blijken hier bovenuit te groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle eigenschappen van alle planten op de wereld zijn genetisch bepaald, dus de genen bepalen o.a. hoe hoog een plant/ boom wordt.
Genetische afwijkingen, mutaties, kunnen tijdelijke of blijvende afwijkingen veroorzaken in de genen van de plant, is dit in het voordeel van de plant, dan zal de plant met deze afwijking de "gewone soort" verdringen.
Dit is pure evolutie!
In onze tuin groeit de plant 'schaafstro' dit is een zeer primitive plant, die 300 miljoen jaar geleden ontstaan is, heel vroeger waren deze planten, bomen van 35 m. hoog, ze groeiden in ons land en fossiele restanten zijn te vinden in de steenkool lagen in Limburg.
De planten genen bepalen dus de hoogte van de plant/boom, de laagste zijn 10 cm. de hoogste boven de 100 m.