Waarom mag ik mijn tuin niet beschermen voor diefstal.

Mijn tuin is al verschillende keren leeg geroofd. Nu heeft de smit een hekken gemaakt zodat we een tuintje in een tuin hebben. Daar staat alle dingen, tuinstoelen, tuingereedschap, en een paar beelden. Bij aangifte van diefstal werd mijn gezegd dat als iemand daardoor gewond raakte ik daar voor verantwoordelijk zou zijn. Niemand heeft toch wat in mijn tuin te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij zijn planten uit de tuin gestolen. Ik weet niet of je dat ook bedoelt, mopje?

Het beste antwoord

Je mag je tuin etc beschermen.
Je kunt jezelf juridisch gezien vrijwaren voor de verantwoordelijkheid van het gewond raken door jou hek, inbreker of niet, door er waarschuwingsbordjes op te hangen. Bijv. bordjes met de tekst "Pas op, gevaarlijk" of zoiets. Zorg er ook voor dat er iets van een tekening op staat wat hetzelfde betekent zodat niemand kan zeggen dat hij/zij niet begrijpt wat er staat.
Helaas raar maar waar, dit is wel een manier om je te vrijwaren. Iemand die zich dan bezeerd aan je hekwerk kan niets claimen. Iedere rechter zal zeggen dat je gewaarschuwd was en zelf een bewust risico hebt genomen door over het hek te klimmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Natuurlijk mag je je spullen beschermen tegen diefstal. Echter je hebt wel de verantwoordelijkheid, om te voorkomen dat er ongelukken ontstaan, door de beschermingsmaatregelen, die u treft.

Niet alleen dieven kunnen zich verwonden aan de getroffen maatregelen, maar ook onschuldige burgers. Denk bijvoorbeeld eens aan kinderen, die een voetbal in uw tuin schieten en hem vervolgens willen gaan zoeken. Zij kunnen dan misschien wel onverwachts gewond raken. En dat wil u natuurlijk.

Beschermingsmaatregelen zijn ok, maar pas er voor op, dat er geen mensen gewond raken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ja, dat is inderdaad krom.

Je mag wel je tuin beschermen, maar neit op een manier dat iemand letsel kan oplopen.

Dat heeft te maken met de rechten van de dief. Gek genoeg mag je een inbreker ook geen oplawaai geven met een honkbalknuppel, tenzij jij aangevallen wordt door hem/haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een hek is zonder scherpe punten, maar alleen een omheining, dan moet het wel mogen. Dan kan er ook niemand zich aan verwonden. Zitten er scherpe punten aan, dan wordt het een ander verhaal en ben je inderdaad verantwoordelijk als er daardoor iets met iemand gebeurt (ook al is dat een dief)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is een lastige situatie omdat je toch je verantwoording hebt. u hebt een zwak punt in de wetgeving ontdekt.

ook moeten we oppassen op eigenrichting. als er een inbreker komt mag je hem niet afmaken. dat is onacceptabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je eigendommen het beste verankeren met een grote ketting aan een of ander zwaar voorwerp dat je in de grond graaft. Hoe meer werk een dief heeft om je spullen te jatten, hoe eerder hij er vanaf zal zien.