Worden onrijp geplukte appeltjes (van eigen boom) nog rijp na een poosje?

De rijpe appeltjes aan mijn appelboom hebben allemaal een worm/rups van binnen. De onrijpe hebben dit niet. Om de oogst nog te redden zou ik ze dus moeten plukken voor ze rijp zijn, maar rijpen ze dan nog wel na het plukken? Zou zo zonde zijn!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
19K

Het beste antwoord

appels worden dan inderdaad niet meer zo lekker, als rijp worden aan de boom. vergelijk het met fruit en groenten die je koopt in zuid europa. dat wordt daar geplukt en meteen verkocht. ze plukken het als het echt rijp is en de zon dus ook zijn werk in de laatste periode heeft kunnen doen.
overigens vraag ik me af, of de niet aangetaste appels nu nog last krijgen van rupsen. volgens mij worden de eitjes van die rupsen gelegd in de bloem en groeien ze mee met het ontwikkelen van de vrucht waar ze in beland zijn. voor zover ik weet verkassen ze daarna niet meer.
dit wil overigens niet zeggen, dat de schijnbaar niet aangetaste appels niet besmet zijn. als de rups nog binnen in zit, zie ja dat nu nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

appels kun je lang bewaren zelfs als ze onrijp zijn mits je ze goed kunt koelhouden bv in een grote koelkast
als ze dan een paar dagen in een warme omgeving komen rijpen ze nog wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dan zal ik dit eens proberen. Ik heb geen grote koelkast, maar dan kan ik ze nog wel (onrijp) weggeven hier en daar, anders heb ik er veel te veel :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, ik had je reactie over het hoofd gezien.
Als appels nog niet rijp zijn zijn er 2 opties.

1. Je laat ze doorrijpen door ze in een warm klimaat te leggen, dan zijn ze na een aantal dagen over-rijp.
2. Je laat ze stoppen met rijpen, en houd ze heel goed koel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt appels wel plukken als ze nog niet rijp zijn, maar deze appels worden lang niet zo lekker al rijp geplukte appels. Ze blijven zuur.
Pas op het moment van het echt 'rijp' worden zet de appel zijn zetmeel om in suiker.

Ik heb vorig jaar een deel van de appels ook te vroeg geplukt. Eigenlijk was dit zonde van de smaak. Ik heb ze uiteindelijk verwerkt in appeltaart.

Voor meer informatie over het juiste moment van appels plukken: zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onrijpe appels die men te vroeg oogst worden niet echt
rijp. Ze worden zogenaamd noodrijp. Ze worden niet zoet en ook niet erg sappig. Jammer als je ze nu plukt, je kunt de aangetaste appels gebruiken als moesappels,
heerlijk uit eigen tuin. Het risico van biolochis fruit (onbespoten fruit) is misvorming en wormsteken aan je appels. Maar ze zijn wel puur natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de appels wormstekig zijn, zo heet het als er rupsjes in zitten, dan worden ze noodrijp, ze zijn eigenlijk nog niet uitgegroeid , maar worden toch rijp.
De niet ,wormstekige appels, worden veel later rijp, of eigenlijk op de tijd dat ze rijp horen te worden.
Indien je deze te vroeg plukt,worden het geen lekkere appels, of worden ze helemaal nooit meer rijp.
Waar nu nog geen wormpjes in zitten zullen ook wel zonder wormpjes blijven laat ze dus nog maar even doorgroeien.