Kan ik nu, in augustus, nog turf bij de Camellia's in de grond doen?

En moet ik dat dan ook bij de rododendron en hortensia doen? Nu, in augustus? Kan dat in een perk waar ook andere planten staan, die misschien geen turf willen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Camellia, Rododendron, Azalea, heideplanten, Pieris enz. zijn van een geslacht uit de heidefamilie (Ericaceae).
Planten van deze fam. hebben totaal andere wortels dan gebruikelijk.
Ze hebben vrijwel uitsluitend haarwortels.
Bij het verplaatsen van een gewone struik, verliest deze struik vaak wel 90 % van zijn haarwortels.
Maar planten van de heifamilie verliezen minder dan 5 % van hun haarwortels, dus blijft er bij het verplanten vrijwel alle wortels er aan, hierdoor kan je een Rododendron en Camellia, het hele jaar door verplanten, ook al staan ze in bloei!
Het is dus veel beter deze planten er nu uit te graven, een kruiwagen vol grond er uit en een kruiwagen vol grond weer in het plantgat.
Zo te werken gaat veel beter en makkelijker, dan turf rondom een bestaande plant aanbrengen, wil je dat goed doen, dan moet je rond om de wortelkluit, alle bestaande grond weggraven tot op de wortels en daarna de turf aanbrengen.
Gebruik het liefst voor deze planten potgrond i.p.v. turf, pot grond bestaat voor het grootste deel uit turf, maar er zit ook voeding in.
Het aanbrengen van een laagje turf tussen ander planten heeft nauwelijks invloed op planten die liever geen turf hebben, ze staan immers met hun eigen wortels diep in de bestaande grond.
Bij een hortensia, krab je de grond voorzichtig rondom de plant weg tot aan hun wortels en vul dit aan met turf/ potgrond.