Hoe weet ik wanneer de augurken goed genoeg zijn om te plukken?

Er zitten er nu al wat aan die al de grootte hebben van een zure bom, dus ik denk dat ik ze iets eerder moet plukken, maar ben ook bang dat ik ze te vroeg afpluk. Is er enige indicatie waaraan ik kan zien dat ik ze kan oogsten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.5K

Het beste antwoord

ls ze zo dik zijn als zure bommen, heb je ze er wat te lang aan laten zitten, meestal pluk ik ze als nog "slanker"zijn
Hoe sneller je de vruchten er af plukt, hoe meer er aan komen, laat je ze te lang zitten, dan gaat de groei uit de planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok dank je, en overigens ook nogmaals voor je andere adviezen op mijn vragen over augurken. Ik heb ze in grote zwarte bouwemmers verspeend (gaten ingeboord, scherven onderin), en maar goed ook, want ze groeiden zo snel dat ik ze nu nog makkelijk uit elkaar kon zetten. Voor de rest doen ze het als een trein (over gras) en heb ik er echt schik in. Ik heb alles al klaar staan om ze in te kunnen maken. Leuk he? Dat zelf kweken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk he dat kweken, je hebt het weer ook wel mee hoor, vergeet je ze niet bij te mesten anders gaat de groei er uit en komt er witte vlieg in en meeldauw. probeer ook wat in het zuur te zetten, meestal lukt dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En aangezien NU overal de inmaakspullen voor augurken en de verse augurken hier in Duitsland in groten getale in de supermarkten liggen, zal NU ook wel de tijd zijn om ze te gaan inmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Marleen, in Duitsland leeft dat inmaken veel meer dan hier in ons land, hier moet je echt zoeken naar zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt als een bus. Bij Aldi in Duitsland hadden ze vorige week toevallig grote zakken van maar liefst 500 gram inmaakkruiden, nou dat zul je hier nooit zien. Ook zag ik grote jerrycans met kant en klaar augurkenzuur wat je er zo bij in kon gieten. Maar dat vindt ik niet leuk hoor. Ik maak het gewoon met water, azijn, suiker en inmaakkruiden. Wèl van een recept van een Duitse website ;-) En ze smaken hèèrlijk!

Andere antwoorden (4)

Volgens mij kan je ze op elk moment plukken, en moet je ze niet te groot laten worden omdat ze anders wat bitter worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De augurk is een vruchtgroente en familie van de komkommer, maar kleiner en frisgroen, en worden meestal in onrijpe toestand geoogst. Dus je kunt je ze nu het beste plukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze site staat veel over groenten telen.
Zelf denk ik, dat een komkommer rijp is, als die makkelijk loslaat.

Toegevoegd na 33 seconden:
http://www.plantaardig.com/groenteninfo/rubrieken/komkommers/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Augurken moeten op tijd geoogst worden
Steeds jong oogsten vergroot de opbrengst. Augurken kan je prima bewaren door inmaken (inleggen in zuur).

Om de twee dagen dient geplukt te worden, desnoods dagelijks. Laat de augurken in geen geval te groot worden. Twee of drie cm lang is de ideale grootte, zelfs als het bloemetje er nog verwelkt aanhangt.
zo geoogst zijn ze prima geschikt om in te leggen in het zuur.