wat kun je vogels het beste voeren?

Wat kun je de vogels voeren die nu de wintertijd ingaan en minder voedels vinden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.5K

Het beste antwoord

Wat kan ik tuinvogels het beste voeren?

De snavels van vogels zijn aangepast aan het voedsel dat ze eten. Een mus heeft een kegelvormige snavel om zaden te kunnen kraken, een merel heeft een langere spitse snavel om wormen uit de grond te kunnen pakken. Aan de vorm van de snavel kunt u vaak al zien wat een vogel op zijn menu heeft staan. Voer de vogels het hele jaar door en u krijgt er een schitterend schouwspel voor terug! Veel vogels die zich anders verschuilen, kunt u gemakkelijk bekijken. Hier enige tips voor het voeren.

Voederwijzer

Merel, Zanglister, Koperwiek, Kramsvogel, Spreeuw.

Voedsel: Brood, gewelde krenten en rozijnen, fruit, schillen en klokhuizen, alle soorten bessen, etensresten (rijst en aardappelen) zonder zout.
Voerplaats: Een sneeuwvrije plaats op de grond met beschutting vlakbij.

Mezen.

Voedsel: Vetblokken, ongebrande en ongezouten pinda's, kokosnoten, vogelzaden en zonnepitten.
Voerplaats: Voedertafel of voederhuisje opgehangen in een boom.

Winterkoning, Heggenmus, Roodborst.

Voedsel: Universeelvoer, meelwormen, broodkruimels, maden en larven, ongekookte havermout.
Voerplaats: Een zeer beschutte sneeuwvrije plaats.

Mus, Vink, Groenling.

Voedsel: Bruin brood, onkruid-zaden, gemengd strooizaad, zonnepitten en etensresten zonder zout.
Voerplaats: Op de grond, eventueel voedertafel.

Specht, Boomklever, Boomkruiper.

Voedsel: Spek-zwoerd, ongebrande en ongezouten pinda's, vetblokken, zonnepitten.
Voerplaats: Vastgemaakt aan een boomstam op een rustige plaats.

WAT JE NIET MOET VOEREN!

Melk. Vogels kunnen dit niet verteren.

Margarine en olie. Zachte vetten maken slachtoffers: ze tasten de waterdichtheid van de veren aan. Bovendien werken deze vetten laxerend.

Gezouten of gebrande pinda’s of andere noten. Deze bevatten voor vogels giftige stoffen. Ook bevatten deze noten te veel vet en zout.

Erwten, bonen, linzen of rijst. Dit voedsel is eenvoudig te groot voor de meeste tuinvogels. Let daarom bij aankoop van vogelzaad wat erin zit.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.koosroggeveld.nl/wetenswaardigheden/vogels-voeren/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kunt de vogels het beste vetbolletjes en pinda's voeren. Maar eigenlijk is het alleen maar nodig om bij te voeren als er sneeuw ligt, of als het heel hard gevroren heeft. Nu kunnen de vogels nog prima hun eigen eten vinden. Let er ook op dat je het voer op een veilig plekje hangt, waar de katten er niet goed bij kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag tegenwoordig wel het hele jaar voeren: http://www.vogelbescherming.nl/service__vragen/vragen__antwoorden/q/fq_id/40
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wist ik niet, dankje voor de informatie!
Natuurlijk kan je de standaard vetbollen, pindas, en netjes noten kopen.
Het kan ook leuk zijn om het zelf te maken met vet enzo in een pan. Eigen creaties... vogels knagen het toch wel!
Als het echt koud is en vriest, kan je voor de roofvogels ook (overgebleven) kip ofzo neerleggen.
Zoals de vorige beantwoordster al schreef, pas op voor katten. Verjaag ze het liefst voor de gevleugelde vrienden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik voer op het moment kleine stukjes jonge kaas voor de kokmeeuwtjes, kauwtjes, eksters en gaaien.
verder voer ik gemengde graantjes voor de tortelduifjes.
voor de meesjes hangen er pinda's en vetbollen.

een enkele keer gooi ik ook een handje kattenbrokjes naar buiten voor de gaaien, eksters en kauwtjes.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze is dol op geroosterde pinda's! PLUS!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gelukkig ook eens iemand die de gaaien, eksters en kauwtjes als welkome vogels beschouwd!
+
Rieneke1
11 jaar geleden
dank plussers! ed, kauwtjes zijn de leukste vogels die er maar zijn, en eksters en gaaien zijn zo mooi!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens!
In deze tijd van het jaar is er een overvloed aan voedsel in de natuur, dat heeft de natuur zo geregeld, zodat de vogels goed de winter door komen door nu reserve te kunnen opbouwen.

Dus nu vogels voeren is leuk voor je zelf, maar voor de vogels( nog) niet nodig

Toegevoegd na 5 minuten:
Pas als er langer dan 1 week sneeuw ligt, heeft bijvoeren zin.
gebruik dan de overal in de winkels aangeboden vogelvoer, in allerlei vormen al naar gelang je welke soorten vogels je wilt gaan voeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
de vogelbescherming raadt toch aan jaarrond te voeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha daar is ons twistpunt weer! ;-)
Als er iets zinnigs zou moeten gebeuren, dan moet je bij het openbaar groenbeheer zijn!
Die doen precies alles, om meer vogels tegen te gaan!
Alles moet netjes, opgeruimt en afgelikt er uit zien!
Dus, op een paar soorten na, weg vogels!!
Rieneke1
11 jaar geleden
het groenbeheer is idd om flauw van te worden ed.
en ook gemeentes die in het broedseizoen gaan hakken en zagen word ik niet vrolijk van.
vandaar dat voeren, ook als er geen sneeuw ligt, welkom is, en niet overbodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
respecteer jouw mening.
Zo heb ik de mijne. ;-)
Rieneke1
11 jaar geleden
eenden voeren is ook nergens voor nodig, die redden zich over het algemeen prima, tenzij er ijs ligt.
als we een magere eend binnenkrijgen, is dat een zieke eend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
viridiflavus, ja inderdaad, het is droevig gesteld met de meeste tuinen, alles moet vooral netjes zijn en het liefst bestraat, nog steeds willen veel mensen vlinders in de tuin, maar de rupsen spuiten ze dood en de brandnetels trekken ze er uit.
lieve kool en pimpelmeesjes vinden ze schattig, zo ook roodborstjes en winterkoninkjes.
Maar kraaien, kauwen, eksters en vlaamse gaaien jagen ze weg.
Ieder bruin blaadje wordt uit de tuin geharkt en rommel opgeruimt.
lang leven de natuur, maar niet in hun eigen tuin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien weten ze niet beter dan alles weg te halen moet netjes HÈ .Hangt ook van je tuin af denk ik ik laat in de herfst het meeste blad liggen kunnen de vogels /egels weer mee aan de gang.Nest maken of onder het blad misschien een lekker hapje.Maar ja tegels zijn ook mooi zeker als je een houten schutting er ook nog bij hebt.De vogels kunnen geen kant op als er wat gebeurt vanuit de lucht of in de tuin zelf.
De vogels in de tuin alsook in de volkstuin krijgen van mij in tijden dat er minder voedsel te vinden is, dus in de winter en zeker als er sneeuw ligt op de eerste plaats de noten van vorig jaar die over zijn. Deze noten worden gekraakt en het vruchtvlees gaat in een bakje van fijne gaas. Verder krijgen ze geregeld een blok vet dat ik ophang in een netje. Dit is fritesvet dat nog als blokken in de verpakking zit en nog niet is gebruikt dus er zit ook geen zout in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het echt nodig is met vorst en sneeuw geef dan los voer. Geen voer waar ze nog een tijd mee bezig zijn om bij te kunnen .Strooi of leg het in een schaal op een plek waar struiken /hagen zitten ,bij gevaar kunnen ze daar dan in vliegen.Natuurlijk is het leuk om nu al te voeren maar nodig is dat nog niet maar wel leuk natuurlijk.En katten ik heb er 2 en nog een aantal van de buren die ook zo nu en dan langs komen.Maar mijn ervaring is dat de kans dat ze een vogel pakken klein is en denk dat het dan meestal om een vogel gaat die in slechte conditie is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de ijsvogeltjes jouw elritsen maar niet pakken.;-)
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou wat zijn Ed,die doen het trouwens prima evenals de kippen maar nog geen ei gezien.Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kersteieren is ook niets, paaseieren klinkt beter, dus......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geduld is een schone zaak.En anders maar niet vind ze gewoon leuk!!!
Op de website van de vogelbescherming vind je alles over het voeren van vogels. Nu in de herfst gaan vogels op zoek naar plaatsen waar ze gemakkelijk eten kunnen vinden. Als je ze in het najaar bijvoert heb je grote kans dat de vogels in de winter in je tuin blijven. Gebruik geen mengsels met grote zaden, want die zijn niet geschikt voor tuinvogels. Neem het liefst mengsels met stukjes maïs, kleine zaden, zonnebloempitten en stukjes pinda.
Op onze site kun je lezen hoe je van vogelvoer een leuke, decoratieve hanger kunt maken.