Stefanotus laat witte bloemen vallen. Is dit normaal?

Ik heb een tijdje geleden een stefanotus gekocht. Deze plant was door de winkel mooi opgemaakt in een glazen pot en de plant had toen ik hem kocht mooie witte bloemen. Binnen twee weken vielen deze bloemen eraf en werden onderaan in de pot de blaadjes geel.
Wij hadden precies gedaan wat de verkoper had gezegd, namelijk op 1 plaats zetten, niet meer verplaatsen en eens per week een beetje water.

Ik belde op naar de winkel dat de bloemen er nu al af waren gevallen. Ik mocht wel een nieuwe ophalen.
Door tijdgebrek heb ik dat nog steeds niet gedaan maar nu denkt mijn moeder dat het heel normaal is dat die bloemen eraf gevallen zijn. Zij denkt dat ze gewoon uitgebloeid waren.

Weet iemand hoe dat werkt met een stefanotus?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
38.8K

Het beste antwoord

Normaal bloeit een Stephanotis toch wel zeker een paar maanden achterelkaar. (dit bij een goede verzorging)
Als hij nieuwe knoppen maakt kan de bloeitijd oplopen tot
meer dan een half jaar. Ik ben zelf een keer in het bezit
geweest van een plant. Deze bloeide meer dan een half
jaar gewoon op de vensterbank, in het volle licht (geen
zon) Matig water geven. Na de bloei minder water.
In het voorjaar beginnen met vloeibare plantenmest en
gelijdelijkaan meer water.De plant zal weer knoppen
krijgen en gaan bloeien. Wat er met jouw plant is mis- gegaan? Misschien staat hij in een glazenpot te vochtig,en komt er niet genoeg frisse lucht bij. Er kan wortelrot ontstaan, waardoor de plant onvoldoende voeding krijgt. (gele blaadjes en afvallende bloemen)
Dit is dus niet normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Stephanotis is gevoelig voor tocht. Zet de plant op een lichte plaats zonder direct zonlicht, op kamertemperatuur (tussen 18/22 °C).
Tijdens de bloei om de dag lauw water geven, zodat de grond vochtig blijft, en 1 keer per week vloeibare bemesting.
Na de bloei de bloemen verwijderen en de plant vochtig houden, zodat zich uitlopers in de bladoksels vormen. Aan deze uitlopers kunnen zich nieuwe knoppen vormen.

Bij voldoende warmte en vocht gaat de plant bloeien, in Nederland als kamerplant normaal in mei/juni en augustus/september. In landen als Spanje, Portugal, Frankrijk en Griekenland is de Stephanotis ook geliefd als terras- of tuinplant.
Amadea
13 jaar geleden
Of hij was uitgebloeid of u heeft iets verkeerd gedaan.
Kijk eens op de Tuingids.
http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=899