Hoe kan ik het beste de diepte van een waterput meten?

We hebben een put die we willen gebruiken om te beregenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.1K

Het beste antwoord

De diepte van de put is niet relevant voor het doel wat je voor ogen hebt ,het enige wat je moet weten is de grondwaterstand mag niet dieper zijn dan 6 meter voor een pomp aan de bovenkant van de put (dieper kun je niet zuigen)en het debiet (waterleverend vermogen in m³/uur)van de put moet voldoende groot zijn.dit is niet afhankelijk van de diepte van de put maar van de kwaliteit van de watervoerende laag.
Als het grondwaterpeil dieper ligt dan 6 meter moet je gebruik maken van een dompelpomp of een pomp naar een lager gelegen peil brengen ,wat wel weer gevolgen heeft voor de opvoerhoogte en dus de werkdruk,waarbij aangetekend dat een pomp met grotere werkdruk een hoger stroomverbruik heeft.
Voor beregening met tiksproeiers is een werkdruk aan de sproeier nodig van ongeveer 2,5 bar als de pomp op 6 meter diepte geplaatst word is zonder drukverlies van de leiding een werkdruk wenselijk aan de pomp van 3.1 bar ,daar komt het drukverlies van de leidingen nog bij, dit is een opvoerhoogte van 31 meter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Steen aan een touwtje laten zakken en daarna het touwtje opmeten, kon je zelf toch ook wel opkomen zeker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik aan het zoeken voor een pijllood, dan bedenk jij een steen. De eenvoud zelf. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het (simpele, maar effectieve) steenmanier zeker wel nauwkeurig is. Zeker als het om een put gaat waar een pomp in moet. Op deze manier kun je, als je het goed doet, op de mm nauwkeurig de diepte meten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een baksteen aan een touwtje zal altijd plat op de bodem terecht komen, dus heb je exact je diepte en heel nauwkeurig, nauwkeurig genoeg voor een pomp te plaatsen, geen dank dat ik je zo hoog/laag ingeschat heb, was maar een grapje. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even nog een tip, koop je er een dompelpomp voor, die zuigt het water aan de onderkant aan, laat je deze pomp dus op de bodem zakken, dan zal hij heel snel vuil op zuigen en verstoppen, hang dus de pomp altijd met een draadje20 cm. boven de bodem en hij zal nooit verstoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water uit een put pompen gaat uitstekend, maar wil je er ook je tuin mee gaan besproeien en wil je flink wat druk, dan heb je aan een dompelpomp niet zo veel en moet je naar een pomp toe die ook druk opbouwt.
Maar hoef je alleen maar struiken en bomen mee water te geven, prima die dompelpomp en goedkoop.
als ed's touwtje echt geen goed idee is;

Haal een landmeters meetlint. Neem een lange ladder. klim de pun in
Vraag iemand om het uiteinde van het meetlint le tane zakken. Hou het meetlint tegen de bodem en laat je assistent de diepte aflezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men neme een lang touw. Knoop aan het eind van dat touw een blokje, of een steen.
Laat het touw zachtjes in de put zakken. Als je merkt dat het touw slap valt, ligt het op de bodem van de put.
Haal het touw dan weer naar boven.
Het punt vanaf het blokje tot waar het touw nat is, zo diep is de waterstand van de put.
De lengte van het touw dat je nodig had om de bodem te bereiken, zo diep is de put zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem een stopwatch,spring in de put,bereken aan de hand van valtijd-lichaamsgewicht de diepte.
grtz
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat heb je er dan aan wanneer je een voet of arm breekt wanneer je de bodem raakt en je stopwatch naar de vaantjes is ? dan heb je extra kosten + waarom moet je de diepte kennen van je waterput dan ?
niko
13 jaar geleden
de vragensteller wil de diepte weten,waarom?dat moet je hem/haar vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef mij de onzinformule eens hoe ik het kan berekenen
niko
13 jaar geleden
grapjas,wel ff zelf denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi
niko
13 jaar geleden
ff langs komen,Stein is niet zover uit de buurt.Maarre ik kan niet zwemmen.
maarre je bent er al uit, zo te lezen.5 meter dus.
nou nog een pomp,hehe.
grtz
Ik heb begrepen dat jullie best een diepe put hebben zeg!

Bestel eerst een vrachtwagen vol met zand.

Bepaal dan de diameter van de put en vervolgens demp je de put met zand. Meet op hoeveel zand je in de put gooit.

Je kunt dan aan de hand van het volume wat je in de punt hebt gestort berekenen hoe diep de put was.
Voorbeeld:

Je hebt een put met een diameter van 1 meter (rond).

Om de put te dempen had je 43 kuub zand nodig

Oppervlakte van de put is (pi x rkwadraat)
0,785 kwadraatmeter.

43 kubieke meter zand / 0,785 = 54,77 meter diep.

54,77 meter, dat is best een diepe put zeg!

En dan kan je weer graven. Bestel vast een lege vrachtauto.