Vraag over treurkatje

Ik heb een treurkatje, nu heb k deze een half jaar en ik heb hem nog niet gesnoeid. Hij heeft katjes gehad en nu een volle bos mooie bladeren, wel warrig door elkaar ( sommige groeien naar boven). Als ik hem niet wil snoeien, kan dat? wat zou het resultaat zijn. Ik vind snoeien zelf maar onzin, aangezien de natuur zichzelf wel redt. Alleen als het schadelijk is voor de boom dan wil ik hem wel snoeien. nogmaals, ik vraag niet HOE je moet snoeien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Het beste antwoord

Een treurkatje is geënt op een gewone wilg, dus alle hangende takken zijn van het treurkatje.
De opgaande takken zijn van de onderstam ( gewone wilg) en moet je er altijd afsnoeien, want dat worden bomen.
Begin dus eerst met al de opgaande takken zo kort mogelijk langs de stam af te knippen, hierna knip je alle takken van het treurkatje af, tot op een vingerlengte na.
Wel snel doen, je bent al aan de late kant.
Zou je niet snoeien dan gaat de sapstroom zich richten op de opgaande takken, immers dat is de normale weg van de sapstroom.
Dus krijg je dan een gewone wilg ( boom) terug en zullen de hangende takken na een paar jaar dood zijn.
Deze kweekvorm is bedacht door de mens en is niet natuurlijk, dus zal zonder ingrijpen van de mens weer verdwijnen.
je kan dan wel snoeien onzin vinden, maar dan moet je geen onnatuurlijke planten in je tuin zetten en alleen voor de wilde soorten kiezen, dan zal je al heel snel een bos hebben van wilgen, elzen, essen, eiken enz.
Een tuin is al een onnatuurlijke situatie, die in stand wordt gehouden door maaien, knippen en snoeien.
Op de foto een voorbeeld van natuuraanleg 1998.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je hem niet wilt snoeien, dan snoei je hem niet. Hoe het resultaat exact word durf ik niet te zeggen maar ik vermoed dat hij zijn 'treurvorm' verliest. Hij zou na verloop van tijd steeds warriger worden en waarschijnlijk nog meer opgaande takken krijgen.
Of dat erg is? Nee. Tenzij je die specifieke treurvorm wilt behouden.
Als je wilt kun je hem nu nog snoeien maar dat zou ik dan puur voor de vorm doen en niet zo rigoureus als de gangbare voorjaars-snoei. Dus niet helemaal tot op het oude hout maar puur een vormsnoei.
Als je te lang wacht met snoeien en je alsnog in het najaar bedenkt en dan de schaar erin zet riskeer je dat de bloei in het volgende voorjaar uitblijft, dat zou jammer zijn.