Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Knotwilg wordt ieder jaar veel te groot en overschaduwd heel de tuin. Hoe kan ik hem in toom houden?

Wordt ieder voorjaar geknot maar groeit als een malle maar zou liever dat de kruin niet groter werd dan b.v. 1,50 mtr in omtrek.

een maand geleden
in: Tuin
Ritsuka
een maand geleden
Heb je een foto?
Inekez1
een maand geleden
1,5 meter in omtrek is wel heel klein. Bedoel je 1,5 meter doorsnede? Of 1,5 meter vanuit de stam gemeten? Is het probleem dat de takken te lang worden? Of groeien ze te veel horizontaal in plaats van omhoog? Hoe dik is de stam ongeveer? Er zijn veel soorten wilgen. Sommige soorten blijven van nature klein en anderen hebben een enorme groeikracht en lopen dus elk jaar uit met nieuwe takken van meters lang. Je kunt in de zomer de takken licht terugsnoeien, na de bloei (dus eind juni), maar het is de vraag of de boom daar mooier van wordt.
Vaughn
een maand geleden
Omhakken en weer met een kleintje beginnen vrees ik.
janvandorst
een maand geleden
Inderdaad, 1,5 mtr. moet doorsnee zijn. De stam is ong. 40 cm dik, staat er 28 jaar en gaat al uithollen. Het is zo'n wiebelwilg en op een paar sprietjes na groeit alles gespreid omhoog. Ik vermoed dat deze boom ook veel voeding uit de wijde omtrek opslobbert. Een flinke aanhangwagen met snoeisel iedere winter, al gauw 50/60 kilo. Ja omhakken is een optie maar is wel erg rigoureus. Hij staat er wel mooi te zijn en het zou ook wel erg lang een kale boel zijn, al zou ik al met zijn dikste tak kunnen beginnen natuurlijk.
tinus1969
een maand geleden
Ik denk niet dat een boom zich in toom laat houden. Hij is blijkbaar goed geworteld en heeft veel groeikracht.
teusvh
een maand geleden
Ja, ik ken dat. Binnen een jaar staat er weer een hele pruik op. Je zou, voor je besluit hem helemaal om te zagen, komend jaar kunnen proberen om tegen de zomer alle uitlopers af te knippen, op een stuk of 10 na. Verspreid over de knot. En mocht je een nieuwe willen hebben, dan kun je gerust een tak nemen van 10 cm doorsnee, zodat je weer snel een volwassen boom hebt. Wel diep in de grond zetten, liefst tot in het grondwater.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Snoeien van knotwilgen kan het beste in de wintermaanden, als er geen vorst is.
Door takken weg te halen tot vlak boven een knop of oog hou je de vorm compact, maar ben je wel zeker dat de basis voor nieuwe scheuten er nog is. Als je niet wilt dat de takken zo hoog worden snoei je terug tot de stam. En als je wel groei van nieuwe scheuten wilt in de volgende groei-en bloeiperiode houd je minstens een drietal ogen over als je veel nieuwe scheuten wil, in plaats van de takken en twijgen tot op de stam terug te snoeien.
(Lees meer...)
een maand geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing