Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik nu zoete aardappel binnen poten?

Ik heb een paar zoete aardappelstekjes (ik ben te laat begonnen). Nu wordt het buiten kouder, dus kan ik ze niet meer uitpoten (ze zijn erg vorstgevoelig, las ik). Kan ik ze de komende tijd binnen in een aardappelkweekzak zetten, gaat dat goed? Levert dat wat op? :D En zo ja: hoeveel stekjes per zak? Bedankt alvast!

2 maanden geleden
in: Tuin
ronron1212
2 maanden geleden
Je start met het stekken in januari/februari. Zet een of meerdere knollen in een vaas of glas dat je voor de helft vult met water (net zoals een hyacintbol). Het onderste deel van de knol hoort net in het water te staan. Na enkele weken verschijnt er bovenaan de knol een jonge scheut. Laat deze scheut mooi uitgroeien tot hij ongeveer 10 centimeter is en knip hem dan op een lengte van ca. 7 cm af. De ‘moederknol’ waar je de scheut van afgehaald hebt, zal weer nieuwe scheuten gaan maken die je dan opnieuw op een lengte van 7 centimeter af kunt knippen.
ronron1212
2 maanden geleden
https://stadstuinieren.nl/artikel/zoete-aardappel-kweken-en-oogsten/?srsltid=AfmBOop2r9OZdszxfudUp9sS3Wvv3AyppALQp1BI6fUwnSMLlkv8ZDEh
sijs
2 maanden geleden
Ha, Ronron1212, bedankt, maar dat was mijn vraag niet... :D
ronron1212
2 maanden geleden
Misschien moet je de link eens goed lezen
KleinDuimpje
2 maanden geleden
ronron1212
Sijs vraagt of hij de zoete aardappels nu binnen in de grond kan zetten in een kweekzak. Sijs niet geschoten is altijd mis.
Maar dan zul je een grote zak moeten gebruiken, heel veel warmte (zon) moeten geven.
Dat is nog geen zekerheid op succes. Je kunt ook denken.
Knap dat ik stekjes heb gekregen. Dat is met zoete aardappels niet makkelijk.
Ik weet nu hoe dat moet, dus begin ik in 2026 op tijd.
sijs
2 maanden geleden
Hoi KleinDuimpje, bedankt voor je reactie! Ik vraag me inderdaad af of het de moeite waard is, maar niet geschoten is mis, dus misschien waag ik het erop.
Erg aardig dat je zegt dat ik het ook weer begin 2026 kan gaan proberen, nu deze stekjes gelukt zijn. Ik ben alleen aan deze stekjes gehecht geraakt, gek hè. Dus die bij het groenafval gooien... Maar goed, het moet wel haalbaar zijn natuurlijk.
@Ron: bedankt voor de link!
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Nou, dat is niet raar. Je bent dan gewoon trots dat het gelukt is.
Een gewone aardappel is totaal geen probleem.
Zoete aardappelen stekken is een heel ander verhaal. Je mag er trots op zijn dat dat gelukt is!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing