Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom groeit mijn ene blauwe regen wel, en de andere niet?

Ik heb dit voorjaar twee blauwe regens van zo'n 40 cm hoog geplant. Beide bij dezelfde paal van de pergola. De bedoeling is dat ze beide langs die paal omhoog groeien. De ene gaat bovenaan linksaf, de ander gaat rechtsaf.

Tot zover het plan.

Zo'n drie weken na het planten begonnen ze uit te lopen. Prima. Beide planten hebben relatief veel bladeren die er goed uitzien.

Maar... de ene blauwe regen heeft een rank gevormd die supersnel langs de paal omhoog groeit. Die is nu al op ooghoogte.

De andere blauwe regen heeft flink wat bladeren, maar groeit verder niet. Het blijft bij een verzameling bladeren op de oorspronkelijke hoogte.

Vanwaar dat verschil?

En wat is beter om uiteindelijk bovenkant van de pergola te bereiken? Is dat de supersnelle groei van de eerste plant, of is dat een "wilde scheut" die geen toekomst heeft? Of is juist de bedachtzaamheid van de tweede plant beter?

Cryofiel
7 maanden geleden
in: Tuin
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Misschien heb je hier iets aan: https://jandenhertog.nl/tuintips/onderwerp/12/0
Cryofiel
7 maanden geleden
Dat artikel gaat over de bloei. Mijn vraag gaat over de groei.
tinus1969
7 maanden geleden
Daar kunnen allerlei banale oorzaken voor zijn, zoals beschadigde wortels, of zoninval.
Cryofiel
7 maanden geleden
De twee planten staan op zo'n 25 cm van elkaar...
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Had inderdaad groei en bloei verward. Oei!
Normaal adviseren ze om 1 te planten per m2.
Wellicht neemt de één alles weg uit de bodem ten koste van de ander.
Planten moeten eerst goed kunnen wortelen. Dan groeien.
Wat is nu wijsheid.
Durf ik hier niet te zeggen.
Cryofiel
7 maanden geleden
1 per m² lijkt me al best veel. Dan zou je 100 blauwe regens kunnen planten in een tuin van 10×10 m²... Ook zes blauwe regens langs een pergola van zes meter klinkt als overdaad. Maar goed, ik heb er nu twee. Redelijk dicht bij elkaar. Maar de buren hebben geen blauwe regen. Dus mijn ene blauwe regen heeft de oppervlakte van alle tuinen richting de lagere huisnummers in de straat tot haar beschikking. De andere heeft de oppervlakte van alle tuinen richting de hogere huisnummers. Per stuk zo'n 150 tot 200 m². Best veel, toch?
Z512099
7 maanden geleden
Mogelijk is de ene Blauwe Regen een Chinese rechtsdraaiende en de ander een Japanse linksdraaiende…zou het kunnen dat de rechtsdraaiende de grootste plant is? De Chinese is nl. een sterkere groeier.
Cryofiel
7 maanden geleden
Beide de wisteria sinensis 'Prolific'. Beide tegelijk uit dezelfde bak gepakt bij de Intratuin. Het groeiende exemplaar draait, van bovenaf gezien, met de klok mee rond de paal van de pergola.
Z512099
7 maanden geleden
Is misschien ver gezocht: het zou kunnen dat een verstrooide klant een Floribunda (Japans) in de bak van Sinensis (Chinees) heeft terug geplaatst…of hingen aan beide planten dezelfde labels?
Inekez1
7 maanden geleden
Gewoon geduld hebben.
Als je 100 planten zou bekijken die allemaal tegelijk en op dezelfde manier zijn opgekweekt, zul je zien dat een deel harder groeit dan de anderen. Dat kan allerlei oorzaken hebben, van beschadigde wortels bij het verpotten, vraat door beestjes (bovengronds of ondergronds), aangewaaide schimmels waar de plant op moet reageren, net iets andere grondsoort (en bodemleven) waar je de plant hebt gezet, meer of minder licht, meer of minder vocht, etc. etc. De planten die jij hebt gekocht zijn waarschijnlijk al een keer gesnoeid voor de verkoop. Als daarbij net de top van een groeischeut is weggeknipt, zal het bij die plant iets langer duren voor er een nieuwe scheut de hoogte in gaat. Als beide planten het verder gewoon goed doen en wel nieuwe blaadjes maken, zou ik gewoon even afwachten. Het groeiseizoen is nog maar net begonnen. Geef de plant even tijd om goed te wortelen en pas daarna energie in de groei te steken. Zorg wel voor goede groeiomstandigheden: genoeg vocht, genoeg voedselrijke grond, genoeg zonlicht op de plant maar beperk zonlicht op de voet/wortelzone van de planten.
Cryofiel
7 maanden geleden
@ZS12099, in beide potten was hetzelfde label gestoken.
Cryofiel
7 maanden geleden
@Inekez1, ik ga zeker afwachten. Ik was alleen erg benieuwd waar het enorme verschil uit voort zou kunnen komen. De ene plant heeft één rank van inmiddels bijna twee meter gemaakt. Die rank is extreem dun, en heeft nog geen volgroeide bladeren (wel de aanzet ertoe). Ik vraag me af of dat geen "wilde" scheut is die juist kort zou moeten worden gehouden. De andere plant had, net als de eerste, diverse kleine bladknopjes toen ik hem kocht. Die zijn uitgekomen tot mooie, grote bladeren - net als de bladknopjes van de eerste plant. Maar stengelgroei zit er bij dit tweede exemplaar niet bij. Ik vraag me af of dat in orde is. Mijn vraag komt dus meer voort uit onbekendheid met het opkweken van een blauwe regen van 40 cm hoog tot pergola-overwoekerend, gecombineerd met het opvallende verschil tussen de twee exemplaren, dan uit echte bezorgdheid. Overigens zagen de twee exemplaren er vanaf aankoop tot en met het uitbotten van de al aanwezige bladknopjes identiek uit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing