Trek alles eruit, grond egaliseren en nieuw gras zaaien of graszoden plaatsen. Ik zou wachten met zaaien of graszoden tot het minder warm en zonnig is, dus na het weekend.

Het gras dat er nu staat heeft al grote pollen gemaakt die zich lastig egaal laten maaien. Bovendien is het een soort gras met breed blad. Voor een strak en kort gazon heb je beter grassoorten met smal blad.

Of je helemaal van de heermoes afkomt weet ik niet, maar als je wekelijks je gras blijft maaien houd je de heermoes vanzelf ook kort.

Als het allemaal iets minder strak hoeft, maar wel wat korter en netter, dan kun je dit gras gewoon afknippen met een scherpe heggenschaar (zo'n echte schaar, dus niet een elektrische heggensnoeier), of met een kantenmaaier. Best doe je dat in een paar stappen.
1) wacht tot het minder warm en zonnig is, anders droogt het geknipte gras te sterk uit en is het in een paar dagen dood
2) dan knip je eerst de bovenste 2/3 eraf en je verwijdert het losse gras
3) week of 2 wachten om het gras te laten herstellen en dan verder knippen of maaien tot ongeveer 5 cm boven de grond
4) weer paar weken wachten, eventueel kale stukken met graszaad opnieuw inzaaien, voldoende water geven
5) gras maaien op gewenste lengte en dit regelmatig bijhouden

Als je lang gras te snel te kort knipt, blijven er alleen holle stengels zonder blad over. Dat droogt snel uit en de plant kan geen energie meer halen uit fotosynthese in het blad en gaat dus dood. Dat is zonde van je energie, dan kun je beter meteen het gras met wortel en al eruit trekken.
Inekez1
8 maanden geleden
lucius0605
8 maanden geleden
Hartelijk dank voor u reactie. Ik ga dan voor de eerste optie. Bedoeld u met egaliseren dat ik een stuk grond moet afgraven en nieuwe grond daar op moet leggen?
Inekez1
8 maanden geleden
Dat ligt eraan hoe dik de graspollen zijn die je eruit haalt en wat voor grondsoort er onder zit. Heb je ineens allemaal kuilen, dan vul je die op. Blijkt onder het huidige gras alleen gelig droog zand te zitten, dan zou je daar wat van kunnen verwijderen en vervangen door goede zwarte grond.
Maar als de grond er verder goed uitziet (gras is niet zo heel kieskeurig) dan kun je het gewoon aanharken om het egaal te maken.
lucius0605
8 maanden geleden
Dank voor je reactie. Ik heb geen idee hoe het eruitziet als ik het gemaaid heb. En als ik nou gewoon 10 cm ofzo standaard af graaf en daar dan een laagje verse aarde en dan een grasmat, zou dat kunnen? Ik hoor van kennissen dat ik het minimaal 30cm moet afgraven vanwege de heermoes en andere wortels en daarom begin ik er niet aan want dat is nogal een klus.
Inekez1
8 maanden geleden
Grote kans dat die heermoes al lang ook onder je tegels en onder de schutting is gekropen. Dan kun je je grasveldje wel netjes uitgraven, maar via de tegels en schutting komt die heermoes er dan toch weer terug in. Bovendien is 30 cm graven wellicht niet diep genoeg, want heermoes kan meters diep wortelen en ook vanuit die diepte weer opnieuw uitlopen. Als je je gras heel regelmatig maait zodat het kort blijft, blijft de heermoes ook kort, tussen het gras. Vooral in het voorjaar groeit heermoes snel, maar dat doet het gras ook, dus dan moet je misschien een keer extra maaien. De afgemaaide heermoes kun je gewoon op het gazon laten liggen. Er zitten veel mineralen (uit die diepe grondlagen) in de stengels en die worden dan mooi afgegeven aan je grasplantjes.
lucius0605
8 maanden geleden
Oke dus als ik het allemaal maai en desnoods een klein stukje grond weghaal om de meeste wortels en troep weg te halen en er daarna waar nodig een beetje verse aarde toevoeg en het egaliseer kan er daarna gewoon een grasmat op. En dan gewoon kort houden de boel. Al het oude spul wat nog in de bodem zit en ook weer opkomt maai ik dan gewoon mee met het 'nieuwe' gras.
Allereerst maaien, eventueel hiervoor een bosmaaier huren. Dan alle gras afdekken met karton: bij een fietsenmaker kan je vaak wel grote lappen karton meekrijgen. In het voorjaar compost erop, en gras in zaaien.
Rieneke1
8 maanden geleden